I landet i stort, och i Norrbotten, fortsätter tvistefrågor runt hantverkstjänster att vara de vanligaste spörsmålen till kommunernas konsumentvägledare.
Så har trenden varit även i Piteå i många år - men inte nu längre.
- Ärenden runt telefoni- och internettjänster har seglat förbi, säger Siv Öhlund, konsumentvägledare i Piteå kommun tillsammans med Anita Grankvist.
Telefoni- och internetfrågorna rör främst reklamationer runt mobiltelefonköp och abonnemang för telefoni- och internettjänster.
- De näst vanliga problemområdena är fordon och transporter, tätt följt av boendeproblem där hantverkstjänster ingår.
1 130 samtal
Konsumentvägledningen i Piteå tog i fjol emot totalt 1 130 samtal rörande både information och reklamationer.
Av alla samtal utgjorde 530 konsumentklagomål där 105 handlade om tvister kring telefoni- och internettjänster, det vill säga cirka 20 procent.
97 konsumentklagomål berörde fordon och transporter, medan 95 samtal i Piteå avhandlade boendeproblem.
- Ett tips är att inte ingå avtal över telefon. Att döma av samtalen till oss uppstår alltför ofta missförstånd, säger Siv Öhlund.
- Visserligen har konsumenterna fjorton dagars ångerrätt, men många har aldrig ens förstått att de ingått ett avtal under telefonsamtalet.
- En del agerar för sent och blir därför bundna av avtal som de aldrig har önskat sig, förklarar Siv Öhlund.