Tredubbelt pris för konsertbiljetter

2 619 kronor fick Iris Johansson betala för två biljetter till Seinabo seys konsert på Kulturens hus i Luleå. Viagogo som sålde biljetterna tog mer än tre gånger betalt mot ordinarie pris.

Konsumentverket har fått motta många anmälningar mot biljettförsäljaren Viagogo som bland annat säljer dyra biljetter på nätet.

Konsumentverket har fått motta många anmälningar mot biljettförsäljaren Viagogo som bland annat säljer dyra biljetter på nätet.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2019-01-31 15:15

För några dagar sedan satte sig Iris Johansson vid datorn för att köpa konsertbiljetter till Seinabo sey som uppträder på Kulturens hus i Luleå i början av april.

– Jag fick fram att biljetterna skulle kosta 425 kronor styck och klickade för att köpa två stycken, säger Iris Johansson.

Det första köpet misslyckades och hon blev stressad.

– Det blinkade att det bara fanns ett fåtal biljetter kvar och att jag bara hade tre minuter på mig att slutföra köpet.

Till slut gick köpet igenom och Iris Johansson fick en smärre chock när hon såg vad hon förväntades betala.

– Jag fick ett mejl från Viagogo som gratulerade mig till köpet av två biljetter för 2 619 kronor. Jag begrep ingenting. Biljetterna skulle ju kosta 425 kronor styck.

När Iris Johansson såg vilka som sålt henne biljetterna började hon googla runt och såg då att hon var långt ifrån ensam om att ha blivit drabbad.

– Jag läste om flera stycken som blivit lurade. Jonas Gardell hade gått ut med en varning till alla som skulle köpa biljett till hans föreställning att akta sig för Viagogo, säger Iris Johansson som utan framgång försökt nå företaget.

Då hon tyckte att 2 619 kronor var alldeles för mycket pengar för två biljetter kontaktade hon banken som rekommenderade henne att göra en kortreklamation.

– Jag klickade i att köpet inte motsvarade det förväntade och en utredning ska göras.

Iris Johansson tog också kontakt med den evenemangsansvarige på Kulturens hus som beklagade det inträffade.

– Jag förstår att det är jag som gjort fel och inte Kulturens hus, men jag vill göra folk uppmärksamma på att det här kan hända och lyckas man stoppa det är ju det bra.

Det är första gången som Iris Johansson lurats att betala överpris för biljetter. Hon är dock långt ifrån ensam.

Många har gått på niten och Konsumentverket har fått motta flertalet anmälningar mot företaget. I ett frågeforum ställs frågan vad Konsumentverket kan göra.

”Viagogo är ett företag med säte i Schweiz. Att företaget är beläget i ett land som inte är med i EU gör det svårt för Konsumentverket att agera mot företaget. Däremot har Konsumentverket tidigare kontaktat sin motsvarighet i Schweiz och bett dem inleda en granskning, då många svenska konsumenter har upplevt problem med företaget.” skriver en vägledare på Hallå konsument.

Kortreklamation

Ibland finns det möjlighet att vända sig till banken för att få hjälp med återbetalning, i det fall att säljaren inte respekterar dina konsumenträttigheter. Detta brukar kallas kortreklamation och är vanligast vid e-handel.

Om du betalat med kort kan du under vissa förutsättningar rikta krav mot din bank om du inte skulle få återbetalning direkt av företaget, vid exempelvis utnyttjad ångerrätt. Det är viktigt att du först själv har försökt kontakta företaget för att försöka lösa problemet. Tänk på att göra det skriftligen för att senare kunna bevisa att du har gjort det och vad du har skrivit.

Källa: Hallå konsument

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!