Tre av fyra barn åker skolbuss utan alkolås

TRAFIKSÄKERHET. Tre av fyra barn i Piteå kommun som är beroende av skolskjuts åker i bussar utan alkolås.- Men vår önskan är att alla fordon ska utrustas med tekniken, säger Hans Fredricson, ansvarig för skolskjutsarna.

Piteå2006-01-19 00:00
Tisdagens händelse, när en alkoholpåverkad busschaufför stoppades av polisen i Öjebyn, har skapat diskussioner om hur säkerheten kan förbättras. Ett krav som allt fler ställer är <br />alkolås i samtliga bussar.<br /><br />Piteå kommun kräver denna utrustning i fordonen på alla direktupphandlade skolskjutsar. Det gäller taxibilar såväl som mindre bussar.<br /><br /><h3>1 400 åker skolskjuts</h3>- Tyvärr kan vi inte ställa samma krav på turlistebundna fordon, berättar Fredricson, men betonar att kommunen framfört önskemålet till både Länstrafiken och andra aktörer.<br /><br />I Piteå kommun har idag cirka 1 400 grundskoleelever skolskjuts. De allra flesta åker med bussar i linjetrafik och stadstrafik.<br /><br />Ungefär var fjärde elev åker med någon av kommunens direktupphandlade fordon, exempelvis Sjölunds Trafik i Markbygden, Öbergs Buss i Bertnäs och Kopparnäs eller Norbergs buss som hämtar skolbarn från Pitsund, Höglandsnäs och Burvik till skolorna i Hortlax.<br /><br /><h3>Fem miljoner kronor</h3>Några åker också taxi. Detta gäller exempelvis barn med delat boende. I samtliga av dessa fordon kräver kommunen <br />alkolås.<br /><br />- För ett och ett halvt år sedan fick vi igenom kravet på bälten i bussarna. Inom två till tre år kommer alkolås att finnas i samtliga bussar. Det är mitt stalltips, säger Fredricson.<br /><br />Tisdagens händelse tycker han är mycket sorglig.<br /><br />- Att busschaufförer kör onyktra ska inte få förekomma. Det som hände är ledsamt och tragiskt för alla inblandade.<br /><br />I Norrbotten rullar runt 250 bussar i trafik. Att köpa in och montera alkolås kostar cirka <br />20 000 kronor per fordon. En investering på fem miljoner kronor totalt.<br /><br /><h3>Ny upphandling</h3>På onsdagen hade Länstrafiken styrelsemöte. Frågan om alkolås kom upp till diskussion. Men några beslut togs inte.<br /><br />- Vi köper ju tjänsterna av trafikföretagen. Då är det upp til dem att ha en drogpolicy och se till att den efterlevs. På vilket sätt detta görs lägger vi oss inte i, säger Conny Strand, vd.<br /><br />Passagerarnas säkerhet och trygghet är dock en prioriterad fråga för Länstrafiken. Vid nästa upphandling kan kravet på alkolås bli aktuellt.<br /><br />- Det är ingenting som vi utesluter. Tvärt om. Alkolås är ett sätt. Att låta chaufförerna blåsa i en alkometer i garaget före start ett annat, säger Strand.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om