Nu är det dags.
På måndag inleds det som kan sägas blir startskottet för projektet.
Statligt stöd
- Det känns otroligt skönt att vi äntligen kan komma igång med att anlägga själva travbanan, säger Kjell Danielsson, eldsjälen och initiativtagaren till satsningen.Byggstarten sker indirekt med statens hjälp.
Det är länsarbetsnämnden som upphandlat en maskinförarutbildning av företaget Yrkesakademin.
Under det närmaste halvåret kommer företaget att finnas på plats med ett antal grävmaskiner och hjullastare och utbilda förare för dessa.
Sammanlagt har länsarbetsnämnden upphandlat utbildningar i länet motsvarande sju miljoner kronor. Pitholmsprojektet ingår i den summan.
- Jag vill passa på och skicka en stor eloge till kommunen och då främst till kommunalrådet Maj-Britt Lindström, säger Kjell Danielsson.
Enligt honom är det Lindström som lyckats utverka att utbildningsföretaget blir kvar i Piteå ändå fram till vårkanten.
På allvar
Kjell Danielsson anser för övrigt att byggstarten på måndag är att betrakta som att Multiarenaprojektet är igång på allvar.- Det här innebär ett enormt stort kliv framåt. Förutom att vi inleder med att avtäcka området kommer också själva travbanan att ta form, säger han.
Sex grävmaskiner, hjullastare och dumprar kommer att arbeta med att terrassera banan. Enligt Danielsson inleds även ett gigantiskt krossningsarbete igång i en bergtäkt bara någon kilometer från den planerade anläggningen.
- Jag räknar med att i första skedet krossa mellan 35 000 och 40 000 ton grus. Mängder som allt efterhand kommer att läggas ut på banan.
Men innan dess kommer förstås den planerade spillvärmen att ledas i rörledningar under själva banan.
På försommaren genomfördes det arbete med påbyggnad av särskilda ventiler på den spillvärmetub som går från Smurfit Kappa och genom området.
Finansiärer
- Det var perfekt tajmat att kunna genomföra detta kopplingsarbete. Vem vet när tuben kunnat stängas av för ett sådant jobb nästa gång. Kanske om fem år, säger Kjell Danielsson.Men även om spaden nu officiellt sätts i jorden, medger Danielsson att det gäller att hålla sig lugn.
- Jag är förstås angelägen om det här, men vi måste gå försiktigt fram. Det är kanon att vi hittat en lösning med maskinförarutbildningen på just det här markområdet, samtidigt saknas fortfarande visst kapital, konstaterar han.
Ett nog så viktigt konstaterande - 15 miljoner kronor närmare bestämt.
- Hela första etappen med infrastruktur, marklösen, ridsport med mera landar på cirka 85 miljoner kronor. Kommunen har fattat beslut om stöd med 70 miljoner kronor. Själva travbanan måste finansieras via privat intresse, säger kommunalrådet Peter Roslund.
Detta är en kommunal inställning som funnits hela tiden sedan parterna träffades första gången på allvar våren 2005.
Lite bekymrad låter Roslund när han konstaterar att den finansiella bilden inte förändrats sedan dess.
- Det är ingen tvekan om att vi stödjer det här projektet, men det kan inte nog poängteras att hela konceptet ägs av Smurfit Kappa och Kjell Danielsson. Det är unikt, utan spillvärmen och marken skulle det stå sig slätt.
- Det är bara hoppas att den intressegrupp med representanter från näringslivet som finns, lyckas locka privata finansiärer, säger Roslund.
Kjell Danielsson är optimistisk, men vill i dagsläget inte säga för mycket.
- Men om jag uttrycker det så här, det börjar röra på sig ordentligt nu. Telefonen har börjat ringa.