Travbaneprojektet rycker allt närmare

MULTIARENA. Finansieringen är på väg att lösas. PT kan presentera de tre lokala aktörer som säger sig vara beredda att gå in i travbaneprojektet på Pitholm. Därmed rycker ett nytt kommunalt ridhus för 50 miljoner kronor betydligt närmare.

Piteå2007-06-16 00:00
Extern finansiering av travbaneprojektet har hela tiden varit nyckeln till en multiarenaanläggning på Pitholm.

En anläggning som på lång sikt ska kunna rymma allt från villaområde med hästnära boende, till ett kommunalt ridhus och bollsportshallar.

Nya tecken

Projektet har under en tid hamnat i något som kan liknas vid ett moment 22. Det vill säga, kommunen vill inte projektera och bygga ett kommunalt ridhus för 50 miljoner kronor, eller investera tio miljoner kronor i gator och vägar på ett område som riskerar att hamna i stå.

- Det skulle i så fall riskera att bli ett öde hus på prärien, säger kommunalråd Peter Roslund, s.

Nu finns plötsligt flera tecken som tyder på att travbaneprojektet kommer att förverkligas och därmed lossnar även möjligheterna för Piteå kommun att på allvar börja projektera för både infrastruktur i området samt det eftertraktade ridhuset.

Tre företag har på allvar visat stort intresse för att gå in som medfinansiärer i själva travbanesatsningen.

Tongångar

- Jag tror på iden, säger Peråce Hellström, en av ägarna vid Hellströms Bygg AB i Jävre.

Det här är också precis vad kommunalrådet Roslund vill höra.

- Ingen tvekan om att det här kan vara den förlösande faktorn, säger han.

Roslund konstaterar också att en deadline för kommunens egna planer i området rycker allt närmare.

- Trycket från den politiska oppositionen, men även inom socialdemokratin ökar hela tiden. Det måste finnas en tidpunkt när vi bestämmer oss om vi ska satsa på ett ridhus på Pitholm eller bygga nytt på Grisberget.

Utan att precisera den tidpunkten, nämner han hösten.

Samtidigt tror han att ett besked som ger klartecken för Pitholm kan komma betydligt tidigare än så.

Peter Roslund utesluter inte en tydlig fingervisning före midsommar.

- Travbanan behöver inte vara klar, men vi måste ha fått garantier för att dess finansiering är löst, säger han.

De externa finansiärerna förväntar sig samtidigt någon form av garantier att få vara med och bygga området. Det handlar både om infrastruktur i form av vägar, vatten och avlopp, men även om rena byggnationer.

- Jag är övertygad om att vi kommer att hitta lösningar även på de här sakerna, säger Roslund.

Konsortium

Förutom Hellströms Bygg AB är även BDX, tidigare Norrbottens traktor- och grävmaskinsförening, med i bilden tillsammans med Piteå lastbilscentrals bolag, ATL. Enligt vad PT erfar kommer dessa att bilda ett konsortium eller stiftelse för själva travbanan.

Samtidigt ser de då också till att lösa finansieringen på omkring tio miljoner kronor, den summa som nämns för förverkligandet av den åretrunt-uppvärmda träningsbanan för trav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!