Emilia Almeland saknar körkort och åker ofta buss från hemmet i Öjebyn in till stan. Hon vill helst betala sina resor med bankkort.
– Vem har kontanter på sig nu för tiden? säger hon.
Oftast går kortbetalningen problemfritt. Men när läsaren strejkade förra veckan var busschauffören obeveklig – Emilia fick inte åka med om hon inte kunde betala biljetten kontant.
– Det hade väl inte varit nåt större problem om bussarna till Öjebyn gick lite oftare. Då hade jag kunnat gå till banken och ta ut pengar och ändå hunnit hem innan min 7-åring kom hem från fritids. Men nästa buss skulle gå först om en timme.
Emilia berättar att veckan innan inträffade samma sak när hon skulle åka från Öjebyn in till stan, kortläsaren fungerade inte.
– Men chauffören på den bussen sa direkt att läsaren var trasig och lät mig åka med utan att betala.
Info på hemsidan
Det ska med en gång sägas att det lokala busstrafikbolaget Citybuss tydligt anger på sin hemsida att resenärerna ska ha kontanter i beredskap om kortläsaren inte fungerar.
"Om bussens kontokortsterminal eller ditt kontokort inte fungerar eller om den aktuella bussen saknar kontokortsterminal är du skyldig att betala resan på annat sätt" står det. När Emilia Almeland vände sig Citybuss för att klaga hänvisade kundtjänsten till den regeln.
Tommi Saukkoriipi, trafikledare vid Citybuss, hänvisar också till regeln när PT när honom.
– Så länge vi har kontantbetalningen kvar på våra bussar är det det som gäller, säger han.
Att de två busschaufförerna hanterade situationen på helt olika sätt anser han vara olyckligt, men säger samtidigt att det med 30 chaufförer i tjänst är svårt att få alla agera likadant i alla betalsituationer.
– Den enskilde chauffören hinner inte felsöka och ta reda på om det är kortläsaren eller kortet som krånglar, säger Tommi Saukkoriipi, som säger att utan kontantregel skulle risken öka för missbruk.
"Extra service"
Citybuss skriver på sin hemsida att möjligheten att betala med kontokort är en extra service man erbjuder sina resenärer.
Kan man kalla det en extra service om kortläsaren inte fungerar och man nekas resa om man saknar kontanter?
– Det kan man säkert diskutera. I efterhand fick vi veta att felet den dagen låg hos leverantören av uppkopplingen. Hade vi vetat det hade vi kunnat informera alla chaufförer att låta kortbetalare åka gratis den dagen, säger Tommi Saukkoriipi.