I tuffa utspel har ärendets vikt proklamerats.
Landshövdingarna i de fyra nordligaste länen har spätt på eldgivningen med uppvaktningar av näringsdepartementet och Maud Olofsson.
- Stödet har enorm betydelse för företagens konkurrenskraft. Och det här beskedet känns som en befrielse, menade tårtfirande Per-Ola Eriksson.
Rättvist långsiktigt
Det var en nöjd Maud Olofsson som i går berättade om överenskommelsen mellan regeringen och EU-kommissionen.- Det nya systemet är både rättvist och långsiktigt (gäller fram till 2013), förklarade hon.
Olofsson pekade på några principer som fallit henne på läppen.
- Företag som verkar längst från marknaden får mest stöd. Norr får mer än söder, inlandet mer än kusten. En perfekt mix. Dessutom lyfts småföretagen fram mer tydligt, menade ministern.
Rundare Sverige
Avsikten med transportstödet är att kompensera företagare i de fyra nordligaste länen för de merkostnader som krävs för uttransporter.Stödet ska betalas retroaktivt från den första januari i år.
- Det är de faktiska transportmerkostnaderna som kommer att gälla, säger ministern.
Maud Olofsson ser utformningen som en chans att forma ett rundare Sverige.
- Det ger företagare i norr ökad konkurrenskraft. Samtidigt slopas de lägsta gränserna för stödet, vilket gör att fler företag, inte minst små, får tillgång till transportstöd.
Största vinnare
Största vinnare i upplägget är företagare från Arjeplog, som tillsammans med likasinnade från Jokkmokk, Pajala, Gällivare och Kiruna kommuner hamnar i högsta stödgruppen, med upp till 45 procent av transportkostnaden i bidrag.Älvsbyn, Kalix, Arvidsjaur, Haparanda, Överkalix och Övertorneå kommuner berörs med 40 procent.
Skapar nya jobb
Just Älvsbyhus AB är ett företag som tagit öppen strid för att understryka transportstödets vikt:- Givetvis är vi glada över beskedet. Bolaget står inte och faller med denna fråga, men på sikt kommer utformningen att få positiva följdverkningar för fabriken i Älvsbyn med fler jobb som följd, säger marknadsdirektör Kent Johansson i en kommentar.
Minst transportstöd med norrbottniska mått mätt får Piteå, Luleå och Boden, max 35 procent.
Intransportbidraget blir fem procentenheter lägre än uttransportbidraget.
450 miljoner
Ett högsta belopp om 15 miljoner kronor per bidragsmottagare och kalenderår införs.Totalt räknar Maud Olofsson med kostnader på runt 450 miljoner kronor årligen.
Nutek med säte i Arjeplog är ansvarig myndighet för att handlägga stödet