Transportstödet bantas med 150 miljoner

EKONOMI. Regeringen vill banta transportstödet med 150 miljoner kronor.- Viljan att värna om företag i Norrlands inland är inte så stor hos de borgerliga partierna, tycker Karin Åström, s, riksdagsledamot, som är kritisk till beslutet.

Piteå2006-12-02 00:00
Regeringen har bantat anslaget från 506 miljoner till 359 miljoner kronor. En minskning med 29 procent. Det drabbar företagen i Sveriges fyra nordligaste län.

- Den beslutade nivån är för låg för att klara transportbehoven nästkommande år. Istället borde bidraget ökas, anser Åström, som också är ledamot av näringsutskottet.

Hon befarar att bantningen kan få negativa följder. I värsta fall nedläggning av vissa industrier.

- Många mindre företag, framförallt i Norrlands inland, lever på marginalerna. För dessa är varje krona betydelsefull. 150 miljoner är jättemycket pengar.

Fler risker

Det finns, enligt henne, fler risker.

- Företag med utländska moderbolag ligger också i riskzonen när förutsättningarna försämras. Om transportbidraget bantas kanske ägarna väljer att flytta sina verksamheter från norra Sverige

Åström betonar transportstödets betydelse som strategiskt verktyg.

- Inte minst om vi vill leva upp till löftet att hela Sverige ska leva.

EU-förhandling

Efter årsskiftet ska regeringen förhandla om transportstödet med EU-kommissionen för perioden 2007-2013.

- Men de har redan lagt sig platt. Det finns ingen vilja att värna om vare sig företagen i norr eller tranpsortbidraget. Borgarna, framförallt moderaterna, vill helst ta bort hela stödet, hävdar Åström.

I dag delas transportbidraget in i två kategorier; in- och uttransporter.

- I mitt parti vill vi, som Finland, ha ett sammanhållet och utökat transportbidrag.

Liten påverkan

Många har tolkat beslutet att minskningen enbart gäller de så kallade intransporterna. Alltså frakterna av råvaror och material till industrin. Inte uttransporter av färdiga produkter.

I Norrbotten finns många företag som uppbär transportstöd; däribland Älvsbyhus, Lindbäcks Bygg, Polarbröd, SCA, Smurfit Kappa och många, många fler.

- Gäller bantningen intransporter får det relativt liten ekonomisk påverkan för vår del, säger Erik Lindbäck, vd på Lindbäcks Bygg, som i dag får 990 000 kronor i bidrag till uttransporterna.

Den summan kommer troligen att fördubblas när produktionen snart utökas.

- Vill man stimulera till fler jobb borde stödet vara kopplat till förädlingsgrad. Men den iden har vi inte fått så stort gensvar för, berättar Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om