Sista december 2018 var sista dagen Burlink arbetade med maskiner inom Smurfit Kappas fabriksområde. Företaget hade 12 anställda och elva maskiner i gång för kraftlinerfabriken. Fem av dem blev kvar hos Smurfit Kappa, ett par personer gick i pension, övriga fick fortsatt arbete inom Burlinks olika transportgrenar.
Åke Karlsson är Burlinks vd sedan i maj förra året då han efterträdde ägaren Kjell Lindqvist på posten. De pekar på att det Burlink förlorade vid Smurfit Kappa har de tagit igen med råge genom att utveckla andra delar.
Dit hör den växande tankbilsflottan. Senast genom förvärv av inkråmet i H Nilssons åkeri och transport i Hudiksvall med 13 anställda och åtta tankbilar.
– Vi har inte köpt bolaget utan enbart bilar och vi har tagit över de anställda. Hittills i år har vi anställt 21 tankbilschaufförer. Nu har vi 38 sådana. Vi har vuxit till största tankbilsföretaget på marknaden norr om Gävle som transporterar drivmedel, säger vd:n.
De åtta bilarna ska köra bränslen från Sundsvall ned mot Hudiksvall och Gävle på uppdrag av drivmedelskedjorna Q-Star, Sweaenergi och ST1.
1 april tecknade också Burlink avtal med Q-Star om att köra bränsle med två bilar från Luleå och Umeå.
Nyligen köpte Skoogs bränslen i Piteå Lundströms Gas & svets AB i Kalix och deras systerbolag Oljesäljarna i Norr AB i Luleå.
– Med det följde en tankbil med släp som vi tagit över från Skoogs. Vi har skrivit ett tvåskiftskontrakt om att köra diesel och bensin för dem. Med det har vi tre bilar som går för Skoogs som inte vill äga egna bilar. Transporterna går till Skoogs stationer i Norrbotten, säger Kjell Lindqvist.
Transport av flygbränsle har blivit en viktig nisch. Burlink levererar jetbränsle till flygplatser från Kiruna i norr till Sundsvall i söder.
– Vi har bland annat lossat biobränslet HVO 100 som testas av flyget, säger Burlinks ägare.
Transporterna med kraftliner för Smurfit Kappa fortsätter. Det nuvarande avtalet sträcker sig drygt fem år framåt. Burlink transporterade 509 000 ton kraftliner förra året till Piteå hamn och den trafiken förstärks nu med en ny tredjebil. Burlink kör också med en bil med kraftliner till Karlsborg där papperet bestryks och sedan körs tillbaka.
Utvecklingen gör att i år investerar företaget 20 miljoner kronor i nya bilar och maskiner. 2018 blev omsättningen 100 miljoner kronor med 75 anställda. Köpet av Hudiksvallföretaget gör att nu finns 85 anställda på lönelistan.