I dagsläget går alla husleveranser från Lindbäcks bygg uteslutande på lastbilar. Nu utreder företaget möjligheterna att lägga vissa transporter på vatten.
Två huskroppar med 175 studentlägenheter till Lund har varit pilotprojekt.
– 2016 gjordes ett test med båt, men då fick man inte ihop ekonomin. Nu gör vi ett nytt försök, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks bygg.
Vid det förra försöket var tanken att upprätta en kustpendel. Denna gång har man valt ett annat upplägg.
– Nu tar vi båtar som går upp hit. Vi köper in oss på en befintlig rutt helt enkelt. Den här båten kom exempelvis med massaved, och så tar vi returen ner som eventuellt hade gått tom.
192 moduler fördelat på två båtar ner till Malmö hamn för vidare transport till Lund med lastbil. En båttransport motsvarar runt 45 lastbilar.
– Det är bra att få bort breda fordon från vägen. Rent miljömässigt är det ju också bättre att fylla en båt, som annars hade gått tom, med moduler i stället för att vi kör dem på väg, säger Lars Wallgren.
Har ni hunnit se om det går ihop?
– Det tycker vi. Vi gjorde en kalkyl och kollade utfallet av första rutten, och det ser bra ut. Framför allt ner till Malmö, när vi får åka lite längre sträckor.
Lindbäcks ska även utreda om det lönar sig med båt till Stockholm.
Även kvalitén ska utvärderas – inte bara kostnaden.
– Med lastbil lyfter du från fabriken och kör den ner till bygget, lastar av och monterar. Med båt blir det fler lyft, och vi måste se hur det påverkar. Det blir mer böjningar vilket eventuellt kan leda till mer spackling av sprickor och färdigmålning på byggplats. Men första skeppningen fick ett riktigt bra utfall, säger Lars Wallgren.
Det är en ny bransch Lindbäcks bygg gett sig in i.
– Lastbil är känt för oss, det är ganska enkelt. Båt är lite svårare om man inte är van i branschen. Så vi har tagit hjälp av Shorelink som tar hand om kontakt med rederier och hamnar. Vi ska vara bra på att bygga hus, och sedan överlåter vi det här till experterna på sjöfart, säger Lars Wallgren.
Shorelink är nöjd med samarbetet och hoppas att Lindbäcks bygg blir en långvarig kund.
– Det är en jätterolig kund att få in och dessutom se att vi kan erbjuda kostnadseffektiva lösningar och vara med på marknaden för transporter på vatten, säger Anders Eriksson, logistikchef på Shorelink.
Sofia Franzén, logistikutvecklare på Lindbäcks bygg, har planerat hur båtarna ska lastas. Hon tycker det har gått över förväntan.
– Jag tycker det har gått riktigt bra med tanke på att vi inte har någon erfarenhet. Vi som är med nu har inte gjort så mycket båtprojekt.
Hur måste man tänka?
– Det viktigaste för oss är att det kommer i rätt sekvens till bygget. Det är det jag har utgått ifrån. Hur vi ska lossa det när vi kommer fram och sedan backat bandet. Sedan har modulerna lite olika storlekar så man kan inte ställa de riktigt hur som helst.