Trafikverket vill tillåta 74 ton

74-tonsekipage kan snart bli en vanlig syn efter svenska vägar. Förslaget från Trafikverket ska ut på remiss och beslut väntas nästa år.– Jag tycker att vi ska tillåta tyngre och längre fordon, säger Leif Pettersson (S) i riksdagens trafikutskott.

"I bästa fall skulle det kunna börja rulla under 2017", säger Leif Pettersson om 74-tonsfordonen.

"I bästa fall skulle det kunna börja rulla under 2017", säger Leif Pettersson om 74-tonsfordonen.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-12-04 20:00

Videon är inte längre tillgänglig

I måndags lämnade Trafikverket in en rapport till regeringen. Där föreslår myndigheten att man inför en ny bärighetsklass, BK4, som tillåter 74 ton tunga lastbilsekipage.

– Ambitionen på lång sikt är att hela BK1-vägnätet som har 64 ton i dag ska upplåtas till 74 ton, säger Krister Palo, planerare på Trafikverket Region Nord.

Men en stor del av vägnätet klarar inte av en ny bärighetsklass och bara i Norrbotten och Västerbotten finns 112 broar som måste förstärkas. Därför har Trafikverket pekat ut 60 procent av det totala vägnätet som lämpliga att prioritera för ombyggnader till BK4.

– De vägar som håller för 74 ton i dag släpper vi bara på. Nästa utmaning är att prioritera vilka vägar som vi ska satsa pengar. Det måste göras i dialog med näringslivet, säger Krister Palo.

Söker mer pengar

Med ordinarie medel på sju miljarder kronor klarar Trafikverket av att bygga om 60 procent av det utpekade vägnätet till BK4 under en tolvårsperiod.

– Får vi fem miljarder extra som vi föreslår kan vi klara av hela det utpekade vägnätet under tolv år, säger Åke Gustafsson, planerare på Trafikverket.

Förslaget från Trafikverket ska ut på remiss och enligt Leif Pettersson i riksdagens trafikutskott väntas beslut under 2016. Därefter kan det ta ett år innan verkställande.

– Ur miljösynpunkt har vi allt att vinna på det här, säger Leif Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!