I dagsläget kör bilarna längs Timmerleden i vilket körfält de vill. Det vill Trafikverket ändra på. Man vill renodla körfälten för att öka säkerheten i korsningen mellan ned-/uppfarten från E4 och Timmerleden.
Det innebär att trafikanter som kommer från stan och ska rakt fram mot Öjebyn ska hålla sig i högerkörfält. Trafikanter som ska svänga vänster mot E4 håller sig i vänster körfält.
– Som det är nu är det svårt när du ska svänga vänster, det är svårt att se och avgöra. Det är den osäkerheten som många gånger gör att det smäller, säger Anders Lundström, planerare vid Trafikverket.
Han menar att de som ska göra vänstersvängar från nedfarten från E4 endast måste hålla ordning på de som kommer från stan och ska svänga vänster.
– De som kör rakt fram har sitt eget körfält, och ska du köra vänster kör du in på det vänstra körfältet och har liksom fritt.
På samma sätt ska trafikanter som kommer från Öjebyn hålla till vänster när de kör till stan och om de ska svänga höger till E4 blir de hänvisade till höger körfält.
– Det är samma där, du behöver bara hålla reda på ett körfält. Det blir en tydligare struktur i korsningen. Ska du svänga höger ner på Timmerleden får du ett eget körfält lite tydligare än vad det är i dag. Det är lite så i dag, så högersvängen är egentligen inte så stort problem, säger Anders Lundström.
Tidigare har man rensat lite planteringar i refugen – och det kan bli aktuellt att ta bort fler.
– Det finns ett förslag att ta bort ytterligare. Det är en sak som man kan göra ganska enkel. Det här är förslag som den här utredningen rekommenderar. Sedan återstår alltid hur det ska finansieras, säger Anders Lundström.
Åtgärdsvalstudien skulle vara färdig redan vid årsskiftet 2017/2018. Kommunen tycker att det har tagit för lång tid att färdigställa den.
– Det är synd att det har dragit ut på tiden. Det är på många ställen längs Timmerleden som vi tycker det är dåligt, säger Piteå kommuns trafikplanerare Kjell Norberg.
Enligt Anders Lundström är åtgärdsvalstudien nu på väg till kommunen. Korsningen vid E4 är prioriterad – men inte prio ett.
– Vi har tänkt att om man ska prioritera någonting bör man prioritera Hallgrensvägen, säger Anders Lundström.
Där vill man bland annat göra refuger och testa en ny typ av farthinder.