Under sommaren ska Skellefte- och Pitebanan få ny räls, ett arbete som kommer att fortsätta även nästa sommar så att hela sträckan mellan Piteå och Älvsbyn slutligen blir utbytt.
– Vi har haft problem med hastigheter på den gamla rälsen. Tågen har inte kunnat åka så fort som de ska under vissa säsonger. Spåren får nu en uppgradering och sen ska allt fungera som det ska, berättar Christina Berggren, projektledare på Trafikverket.
Projektet innefattar både Skellefte- och Pitebanan som tillsammans ska få 80 kilometer ny räls. Spårläggningen är beräknad att kosta cirka 450 miljoner kronor. Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn är 34 kilometer lång och drygt hälften, 18 kilometer, ska bytas i sommar.
– En kilometer räls om dagen ska levereras till området under 18 dagar. Det betyder att det blir upp till sex timmars stopp på vissa järnvägskorsningar, men de som bor i närområdet är redan informerade, säger Berggren.
Under arbetet säger Trafikverket att de som är bosatta runt tågbanan kommer uppleva buller och kanske lite damm. Under tiden som arbetet inte pågår kommer godståg fortfarande att kunna rulla längs spåret.
"Vi har inlett en dialog med direkt berörda närboende och markägare som även kommer få information hemskickad. Vi kommer att sätta upp informationsskyltar i anslutning till berörda plankorsningar innan de stängs. Vi ber om överseende med de tillfälliga störningar arbetet innebär", skriver Trafikverket i ett pressmeddelade.