Trafiksatsningar vållade debatt

Nej till flygsatsning och nej till fortsättning av Norrtåg.Oppositionspolitikerna i landstinget motsatte sig föreslagna trafiksatsningar.De fick dock inte gehör för sina protester på dagens landstingsfullmäktige.

Jens Sundström (FP) ifrågasatte både om landstinget verkligen ska satsa på flygtrafik och om Norrtåg bör få fortsätta.

Jens Sundström (FP) ifrågasatte både om landstinget verkligen ska satsa på flygtrafik och om Norrtåg bör få fortsätta.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-10-14 19:43

Piteå-Tidningen har tidigare berättat om att landstinget vill satsa upp till 25 miljoner (5 miljoner per år i fem år) på en flyglinje mellan Uleåborg och Tromsö, via Luleå. Detta om flygbolaget Arctic Link AB:s flyg går med underskott. I dag var frågan uppe i landstingsfullmäktige och flera oppositionspolitiker ville att förslaget skulle avslås.

– Det är inte landstinget som ska ta ansvar, det är inte landstingets uppgift framförallt inte i det ekonomiska läget vi är i nu, säger Stefan Tornberg (S).

Jens Sundström, Folkpartiet, var av samma åsikt.

– Det här bör inte vara en prioritet i det här ekonomiska läget.

Inget för NLL

Kenneth Backgård, Norrbottens sjukvårdsparti, lyfte att den politik den nya rödgröna regeringen ska föra kan innebära ökade miljökostnader för flyget. Han ifrågasatte också om flygtrafik var en fråga för ett landsting.

– Vi som landsting ska inte gå över nationsgränserna och bedriva regionalpolitik.

Landstingsrådet Kent Ögren (S) menade att det visserligen var dålig tajming för satsningen men att de aktuella pengarna redan finns hos landstingets regionala enhet.

– Vi tar redan anvisade pengar till detta.

Frågan avgjordes tillslut med hjälp av votering, där 38 ledamöter röstade ja till förslaget, 22 nej och en avstod.

Utvärdering

Även Norrtåg fanns på dagordningen. Det handlar om en ny operatörsupphandling för åren 2016 och 2021. Jens Sundström ville att den tågtrafik som bedrivits hittills borde utvärderas innan något nytt beslut fattas.

– Vi borde få en redovisning av vad detta kostat NLL de här åren och inte fatta ett beslut i blindo, säger han.

Kent Ögren menade dock att resandestatistik redan finns och att det finns andra än ekonomiska vinster med tågtrafiken.

– Poängen är att vi får miljömässiga vinster, vi flyttar passagerare från buss till tåg. Det är den största frågan för oss.

Han tyckte också att Norrtåg borde få längre tid på sig då inkörningsfasen var komplicerad med massiva driftsstörningar. Fullmäktige röstade ja till den nya upphandlingen.

sofia.hogberg@pitea-tidningen.se

0911­645 28

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!