För en dryg vecka sedan krockade två bilar i OK-korsningen på Timmerleden. Orsaken till kollisionen är inte helt klarlagd, men troligen bidrog trasiga trafikljus till olyckan.
Vid tidpunkten för krocken var trafikljusen i korsningen helt svarta och samtidigt blinkade det gult i korsningen vid Smurfit Kappa. Bara olyckliga omständigheter menar Mikael Edlund, enhetschef för trafik- och gatubelysning vid Skellefteå kommun, som ansvarar för driften.
- Det är inte trafiksignalernas fel att man krockar. Är ljusen ur funktion gäller trafikskyltarna. Vi har inte varit inblandade i programmeringen och styr inte över väntetiderna, säger han.
Serviceavtal
Skellefteå kommun sköter underhållet av trafikljusen längs Timmerleden via ett serviceavtal med Trafikverket. Projektledaren Fredrik Bäck ansvarar för samtliga trafikljus som myndigheten har i Norrbotten och Västerbotten.
Varför ansvarar en grannkommun för servicen av trafikljus i Piteå?
- Piteå kommun har inget eget folk som har kompetens för att sköta det, säger han.
Varför är trafikljusen längs Timmerleden ofta trasiga och blinkar gult?
- Jag tycker inte man kan säga att det är gulblink där för jämnan. De signalerna har inte jag fått i rapporterna från Skellefteå kommun, säger Bäck.
Skellefteå kommun har kontakt med trafikljusen längs Timmerledan via fiberkabel och får larm när det blir något fel. När kollisionen vid OK inträffade och trafikljusen i två korsningar var trasiga samtidigt fick man dock inga signaler.
- Vi har haft problem i kommunikationen med trafikljusen. Hela "hjärnan" i trafikljusen vid OK och Smurfit Kappa byttes ut i början av december och det har varit lite barnsjukdomar. Men teknik är teknik och ingenting är felfritt, säger Mikael Edlund.
Löpande räkning
I avtalet mellan Trafikverket och Skellefteå kommun ställs inga krav på inställelsetid om trafiksignalerna går sönder.
- Trafikverket ställer inga krav på beredskap och händer det något under en helg åker vi ut första vardagen efteråt. En översyn av anläggningarna görs dock en gång per månad, säger Edlund.
För besiktningen betalar Trafikverket omkring 600 000 kronor per år. All service sker på löpande räkning.
- Men det blir ingen vinst för oss. Det är vad det kostar att göra jobbet, säger Mikael Edlund.
Nu tyder mycket på att 2012 blir det sista året som Skellefteå kommun ansvarar för trafikljusen längs Timmerleden i Piteå. Trafikverket är inne på att byta entreprenör.
- Avtalet går ut vid årsskiftet och vårt mål är att skriva kontrakt med en entreprenör som kan ta hand om alla trafikljusanläggningar i Norrbotten och Västerbotten, säger Fredrik Bäck.