Trafiken ska förändras på Timmerleden

TRAFIK. Förslag på förändringar, allt mellan sju miljoner och 57 miljoner kronor. Det föreslår Vägverkets utredning för Timmerleden i Piteå. Oavsett vilka alternativ som antas, kommer utvecklingen för Norrbotniabanan att bestämma takten.

Piteå2007-01-09 00:00
Alla är överens - något måste göras åt Timmerleden.<br /><br />Det finns också planer på investeringar, allt från sju till närmare 60 miljoner kronor.<br /><br />Men räkna inte med några snabba ryck.<br /><br /><h3>Kritik</h3>- Vi kommer inte att vidta några åtgärder förrän Banverket pekat ut vilken korridor de är beredda att satsa på för en eventuell Norrbotniabana, säger Jörgen Simu, projektledare vid Vägverket region Norr i Luleå.<br /><br />Ett besked som kommer 2007. Timmerleden har varit föremål för både många och långa diskussioner.<br /><br />Kritiken mot trafikbelastningen, köer och trafikljus är också stundtals hård. Redan i början av 2000-talet togs också de första initiativen för att försöka hitta lösningar på trafikproblemen längs genomfartsleden mellan Industrigatan i väster och Strömsundskanalen i öster.<br /><br />Den förstudie som då togs fram visade på en rad brister. Utifrån denna förstudie valde Vägverket att göra en fördjupade utredning.<br /><br />- Vi tittade mer i detalj på de korsningar som finns på den aktuella sträckan, säger Jörgen <br />Simu.<br /><br />I den fördjupade utredningen har ingått samråd med berörda parter.<br /><br />Alldeles efter nyåret skickade Vägverket ut sina förslagshandlingar till Piteå kommun, Banverket och länsstyrelsen.<br /><br />- Ett helt vanligt remissförfarande, säger Jörgen Simu.<br /><br />Utifrån de olika parternas yttranden kommer verket sen att ta ställning hur det tänker gå <br />vidare. Ett arbete som enligt de förslag som anges kan bli både omfattande, men samtidigt något som kan liknas vid en riktig lågbudgetvariant.<br /><br />I pengar räknat ligger spannet allt från sju miljoner kronor, i något som kan kallas förslag ett, till 57 miljoner kronor.<br /><br /><h3>Moment 22</h3>Jörgen Simu säger sig varken kunna eller vilja spekulera i vilket förslag som kan betraktas som mest realistiskt.<br /><br />- Det går helt enkelt inte. I nuläget vet vi inte hur Banverket resonerar när det gäller sträckningen av Norrbotniabanan, förklarar han.<br /><br />Det handlar således lite om ett moment 22.<br /><br />- Vi kan helt enkelt inte genomföra något som vi sen riskerar att tvingas riva upp, säger projektledaren.<br /><br />Trots det vill han inte säga att inget kommer att hända när det gäller eventuella förändringar eller åtgärder på Timmerleden.<br /><br />- Det är ju inte så att det vilar en kall hand över sträckan bara för att vi ännu inte vet hur Banverket resonerar.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!