Det är i en intervju med Svenska dagbladet om utmaningarna för kollektivtrafiken i Stockholm som Kristoffer Tamsons menar att regeringens budget missgynnar satsningar i Stockholm.
– Stockholm är satt på undantag när det gäller drift och underhåll av vägar. Nästa år satsas 200 miljoner över hela landet, och i bästa fall kan väl Stockholm få några miljoner. Sedan lär det ju komma ytterligare satsningar på Norrbotniabanan som tar resurser för samhällsekonomiskt viktigare projekt. Det är inte seriöst, det är provocerande och en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons till Svenska Dagbladet.
Nyanserade kritiken
Lorents Burman, ordförande i Norrbotniabanegruppen, har reagerat på uttalandet.
– När Norrbotniabanan byggs säkrar vi svensk konkurrenskraft, kompetensförsörjningen för näringslivet i norr och råvarutransporterna söderut för vidareförädling. Med mer kapacitet på järnvägen i norr kan tillväxten och intäkterna till statskassan öka och därmed möjligheterna till en utbyggd infrastruktur i Stockholm, säger Lorens Burman.
Kristoffer Tamsons har senare nyanserat upp sitt uttalande i en intervju med SVT Nyheter Västerbotten.
– Jag är inte kritisk till infrastruktursatsningar utanför Stockholm, Norrbotniabanan kan gärna byggas, det jag är mot är att den inte är finansierad, säger Kristoffer Tamsons.