Toppolitiker sågar Norrbotniabanan

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd Stockholm, anklagar Norrbotniabanan för att vara en krigsförklaring mot Stockholmsregionen. Ett uttalande som Norrbotniabanegruppen reagerar över.

Kritisk. Ett trafiklandstingsråd anklagar Norrbotniabanan för att vara en krigsförklaring mot Stockholm - något som tillbakavisas av Lorents Burman.

Kritisk. Ett trafiklandstingsråd anklagar Norrbotniabanan för att vara en krigsförklaring mot Stockholm - något som tillbakavisas av Lorents Burman.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

PITEÅ2016-09-27 17:26

Det är i en intervju med Svenska dagbladet om utmaningarna för kollektivtrafiken i Stockholm som Kristoffer Tamsons menar att regeringens budget missgynnar satsningar i Stockholm.

– Stockholm är satt på undantag när det gäller drift och underhåll av vägar. Nästa år satsas 200 miljoner över hela landet, och i bästa fall kan väl Stockholm få några miljoner. Sedan lär det ju komma ytterligare satsningar på Norrbotniabanan som tar resurser för samhällsekonomiskt viktigare projekt. Det är inte seriöst, det är provocerande och en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons till Svenska Dagbladet.

Nyanserade kritiken

Lorents Burman, ordförande i Norrbotniabanegruppen, har reagerat på uttalandet.

– När Norrbotniabanan byggs säkrar vi svensk konkurrenskraft, kompetensförsörjningen för näringslivet i norr och råvarutransporterna söderut för vidareförädling. Med mer kapacitet på järnvägen i norr kan tillväxten och intäkterna till statskassan öka och därmed möjligheterna till en utbyggd infrastruktur i Stockholm, säger Lorens Burman.

Kristoffer Tamsons har senare nyanserat upp sitt uttalande i en intervju med SVT Nyheter Västerbotten.

– Jag är inte kritisk till infrastruktursatsningar utanför Stockholm, Norrbotniabanan kan gärna byggas, det jag är mot är att den inte är finansierad, säger Kristoffer Tamsons.

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil lång planerad kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Investeringskostnaden är beräknad till cirka 30 miljarder kronor och om bygget blir av beräknas det ta cirka 10 år.

Sommaren 2015 meddelade EU att de tillstyrker Norrbotniabanan ABs ansökan om medfinansiering för planeringen mellan Umeå och Skellefteå.

Den svenska regeringen har aviserat en byggstart för den sträckan Umeå-Dåva under 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om