I tisdags anlände fartyget till Haraholmens hamn i Piteå med björkmassaved för Sveaskogs räkning. Istället för att gå utan last till sin nästa destination, som tidigare varit fallet, lastas fartyget nu med husmoduler från Lindbäcks Bygg. Detta är möjligt tack vare ett nytt samarbete som samordnar sjöfrakten. Win-win både för företagen och miljön.
Detta helhetsgrepp kring sjötransporterna gör det möjligt att hitta synergier mellan Sveaskog och Lindbäcks Bygg. Företagen nyttjar båda hamnoperatören ShoreLink, som hjälpte till att samordna sjöfrakten. Genom bra samverkan har detta samarbete snabbt kunnat utvecklas till stor nytta för de inblandade företagen.
– Det är viktigt att vi tillsammans vänder på alla stenar för att säkra effektiva transporter för våra viktiga företag, säger Johnny Johansson, affärssamordnare Sveaskog.
Han anser att finns stora fördelar att de hittat effektiva lösningar för frakten, både miljömässigt och ekonomiskt. Ambitionen är att utveckla detta samarbete ytterligare.
– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger Lars Wallgren, logistikchef Lindbäcks.