Tidigare Excellenschef startar nytt bolag

Rhoger Nilenstrand, tidigare platschef vid Excellent i Piteå, startar ett nytt bolag i den så kallade contact center-branschen. Verksamheten beräknas inom kort sysselsätta 30 personer och första etableringsort blir Jokkmokk. Bolaget, Quality Respons, äger Nilenstrand tillsammans med Anders Martin och Craig Fletcher.

Piteå2006-06-21 00:00
Det är en branscherfaren trio som startar det nya bolaget.

- Sjunde gången jag är med och bygger upp liknade verksamheter, berättar Nilenstrand.

Anders Martin, grundade Kalix Tele 24, och Craig Fletcher är inflyttad australiensare som tidigare haft konsultuppdrag för Excellent.

Viktiga pusselbitar

- Det ska bli spännande att återigen gå in i branschen som jag var med och byggde upp på 1990-talet. De avgörande och viktiga pusselbitarna föll på plats då jag fick med mig Rhoger och Craig som jag bedömer är de mest kompetenta i branschen. Vi har tidigare goda erfarenheter av att etablera och driva verksamheter i Norrbotten, inte minst i Jokkmokk, en mycket företagarvänlig kommun där vi tidigare funnit duktiga medarbetare, säger Anders Martin, som också blir vd, i ett pressmeddelande till Piteå-Tidningen.

Verksamheten startas i Jokkmokk där bolaget på sikt räknar med att behöva anställa ett 30-tal personer. Ägarna räknar med att börja i skarpt läge i mitten av augusti månad.

Glad kommun

- I Jokkmokk har vi lämplig arbetskraft för den kommande satsningen och vi har dessutom bra erfarenheter av ägarna. Dom levererar, säger Nicklas Klang på arbetsförmedlingen i Jokkmokk.

Glad är också kommunstyrelsens ordförande, Sixten Eriksson.

- Jag är väldigt nöjd att vårt arbete med den här satsningen givit resultat och att företaget valt Jokkmokk som etableringsort. De nya arbetstillfällena blir ett viktigt tillskott i vårt näringsliv.

Kontor i Luleå

I steg två, om planerna går i lås, räknar Quality Respons även med att öppna ett kontor i Luleå.

Någon direkt konkurrent till Excellent blir dock inte det nya bolaget.

- Det excellent står för är unikt. Vi ska erbjuda marknaden tre huvudtjänster; olika kundsupport på distans, IP-telefoni samt konsultverksamhet avseende rådgivning om kundsupport, hälsar Nilenstrand.

Branschen omsätter i dag cirka 7 miljarder kronor och har en tillväxtökning med runt 20 procent per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om