Sönderkörda åkrar och nedrivna markeringar och skyltar är en vanlig syn under vårvintern. Lantbrukare berättar om hur deras åkrar påverkats negativt av ansvarslös skoterkörning och ideellt arbetande skoterfolk får åka ut och sätta upp nya skyltar när de gamla rivits ner.
Inom Piteå snöskoterklubb är man väl bekant med problemet. För tre år sedan började man med information i samband med
förarbevisutbildningen om var och hur man ska köra på utsatta ställen.
Mycket ideellt arbete
- Vi hoppas att vår information ska börja ge resultat i år och att vi får se en minskning av buskörandet, säger Per Söderberg, informatör vid Piteå snöskoterklubb.
Han tror att det är bra att gå ut med information kring buskörning innan säsongen börjar i stället för att göra det i slutet av säsongen då det hinner glömmas bort till nästa säsong.
- Vi lägger ner omkring 8 000 timmar på ideellt arbete kring skoterleder varje år. I år har vi dessutom satsat mellan 50 000 och 70 000 kronor på nya skyltar. Det skulle vara riktigt tråkigt om allt arbete som läggs ner ska vara bortkastat för att ett fåtal personer missköter sig.
Genomfarten spärrades
Han ger exempel där privatpersoner upplåtit sin mark för skoterkörning men där vissa inte respekterat uppsatta markeringar. I något fall föll det sig så att markägaren tröttnade på buskörningen och spärrade av genomfarten.
- Det tog tre år att få till en ersättningsled där och den är dessutom en rejäl omväg.
Det är den typen av missbruk som Per Söderberg vill ska stävjas inför den stundande skotersäsongen.
- Det är ingen svår sak. Om alla som kör skoter följer de få uppmaningar som finns så behöver det här inte vara något problem.
Hur gör ni för att nå ut till yngre skoterförare som gillar att köra fort?
- Vi försöker nå dem via de
forum där vi tror de finns, till exempel Facebook och liknande.
Kan det bli aktuellt med skoterledsavgifter, liknande de man infört i Jäckvik?
- Vi har beslutat att inte ha några avgifter här vid kustlandet. Det skulle bli så stort att hantera administrativt och kräva stora arbetsinsatser i form av anställd personal och det har vi inte möjlighet till. Vi tror och hoppas det räcker med det frivilliga medlemskap vi har i dag.