Den första skidtunneln för 45 miljoner har mest använts för biltester och det har varit svårare att idka skidträning i den. Förklaringen är att beläggningen från biltestarna blev betydligt bättre än vad någon kunde drömma om. Mindre kul för skidentusiasterna, förstås.
Erik Lindbäck, vd för Darkathlon AB som står bakom satsningen, är medveten om den saken och lovade i höstas att nästa tunnel i första hand ska vara vikt för skidåkning. Då var planen att den tunneln skulle bli 450 meter lång med en sträckning över parkeringen och sedan vika upp mot backen. Men nu är planerna ändrade.
– Tanken är att den ska bli 700 meter lång och få en nivåskillnad på 27 meter istället för som tidigare sagt tolv meter, säger Erik Lindbäck.
Han är själv en stor skidentusiast och på väg till Dalarna för att åka Vasaloppet när PT når honom per telefon.
– Vi räknar med att finansieringen ska vara löst i slutet av mars. Planen är att den ska vara klar våren eller försommaren 2019. Förutom det kommer vi att presentera en del annat, bland annat bygger vi sex skjutplatser för skidskytte.
Inomhus?
– Ja, vi har så duktiga skidskyttar nu, så det är viktigt att satsa.
Blir den nya tunneln bara för skidåkning?
– I huvudsak, men med en liten brasklapp. Ekonomin måste gå ihop också, säger Erik Lindbäck.
Bygget av den stora inomhushallen för däcktester är samtidigt inne i sitt slutskede och enligt Lindbäck rullar allt på som det ska. I hallen på 10 000 kvadratmeter, som är kostnadsberäknad till 85 miljoner kronor, ska företaget Arctic Falls hyra in sig. Byggnaden blir kombinerat snölager, snöfabrik och en helt flexibel bana med kurvor för däcktester. Ett komplement till den befintliga tunneln.
– Vi räknar med att börja köra in snö i slutet av april och i början av juni kommer de första däcktestarna. I hallen ska det också rymmas en del som Luleå tekniska universitet hyr. Där ska de bedriva forskning och utveckling av snö och is, berättar Erik Lindbäck.
Lever visionerna om hotell och annat?
– Vi jobbar i etapper, men visionerna lever om än det kanske dröjer.
När allt är klart kommer inomhushallen och de två tunnlarna att vara sammanfogade. I samband med skidarrangemang öppnar det möjligheten att åka skidor i världens längsta skidtunnel.
Anläggningen byggs och ägs av utvecklingsbolaget Darkathlon AB. Lindbäcks Bygg, Arctic Falls, Swedia Capital och Partnerinvest Norr äger 22,5 procent vardera. Charlotte Kalla äger resterande tio procent.