Ett uppdrag som eleverna tyckte var jätterolig.
Fem miljöområden
Kristina Berglund är fritidspedagog vid skolan och en av fyra som ingår i miljögruppen som har planerat temaveckan.- I år hade vi ett blandat utbud från fem olika områden inom miljön som barnen sedan fick välja ur vad de ville arbeta med, säger Kristina Berglund.
De har bland annat arbetat med information som de fått från renhållningen, sopsortering, ett besök på utställningen "Mat och Klimat" på stadsbiblioteket, filmvisning, bildspel och så fick eleverna skriva egna dikter om miljön. De mindre barnen i förskolan tillverkade kreativa saker av skräp.
Sopsortering
Under temaveckan har eleverna fått lära sig allt från sopsortering, återvinning till klimatförändringar och hur man ska göra för att förbättra miljön. De har fått städa i skogen samt på skolgården. Allt skräp som hittades fick eleverna sedan kasta i återvinningsgården som är belägen i närheten av skolan. Sopsortering i sig är inget nytt för eleverna vid Bergsviksskolan som sorterar sina sopor under hela året.- Redan från förskolan får barnen börja med sopsortering. De kastar själva sina fruktskal i komposten. Man måste börja påverka barnen när de är yngre för att det ska bli bestående och en del av vardagen, säger Kristina Berglund.
Björnspår
Under en upptäcktsfärd i skogen hittade eleverna bevis på att en björn hade varit där.- De hade hört talas om att en björn hade vistats där, så det blev riktigt spännande när de hittade björnspåret, säger Kristina Berglund.
Förutom björnspår hittade de väldigt mycket skräp. Eleverna blev förvånade över hur mycket skräp som kastas i naturen.
Miljöveckan avslutades på fredagen med en gemensam hattparad ute på skolgården där eleverna visade upp sina kreativa verk gjorda av sopor.