Tekniskt fel bakom e-postproblem

Ett tekniskt fel i kombination med bristande övervakning ledde fram till de serverproblem som resulterade i att många Telia-kunder förlorade inkommande e-post under årets sista helger. Det konstaterar Telia i en intern utredning.

Piteå2008-01-09 00:00
PITEÅ (PT)Enligt företaget fungerar e-posttrafiken helt normalt sedan trettondagsafton. Företaget som nu informerar berörda kunder och vidtar omgående åtgärder för att förhindra nya problem av samma slag.

Det var ett tekniskt fel i en central e-postserver i kombination med bristfällig övervakning av den back up-server som ska säkerhetskopiera lagrad e-post som ledde till problemen. Totalt berördes upp till 300 000 e-postkonton kopplade till den aktuella servern varvid många av Telias kunder förlorade inkommande e-post. Eftersom varje kund kan registrera fem e-postkonton per internetabonnemang bedömer Telia att mellan 75 000 och 100 000 kunder kan ha påverkats. Allt som allt har Telia cirka 1,8 miljoner internetkunder vars e-postkonton fördelas på företagets sex centrala e-postservar.

- Jag vill be alla de kunder som på olika sätt påverkats av våra tekniska problem och vår oförmåga att sköta övervakningen om ursäkt. Jag vet att många har råkat ut för försenade e-postleveranser och till och med förlorade mail. Det är oacceptabelt och jag tar personligen ansvar för att vi lär av våra misstag inför framtiden för att det inte ska kunna hända igen, säger Erik Hallberg, chef för TeliaSoneras bredbandstjänster i Sverige, i ett pressmeddelande.

En händelse som denna, där både server och reservkapacitet slås ut samtidigt, har inte inträffat tidigare och ska heller inte kunna inträffa, enligt företaget. Därför ser nu Telia över alla rutiner med avseende på såväl bemanning som teknik för att denna händelse ska förbli unik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om