Enligt vårdgarantin ska primärvården erbjuda kontakt per telefon eller via besök samma dag som vården kontaktas. Om kontakt med läkare behövs ska väntetiden vara högst sju dagar.
Två gånger per år, under fem vardagar, mäts telefontillgängligheten och den faktiska väntetien på läkarbesök. För vårdcentralerna i Piteå kommun ligger telefontillgängligheten, det vill säga andelen besvarade samtal, mellan 78 och 97 procent. Piteå vårdcentral noterade det lägsta resultatet vid den senaste mätningen..
- Vi bytte telefonsystem förra sommaren och hade en del tekniska problem samtidigt som det tog ett tag att anpassa bemanningen på rätt sätt, förklarar verksamhetschefen Marianne Johansson som tror på ett bättre resultat vid nästa mätning som sker nu i april.
Verksamhetschefen Britt-Marie Karlsson förklaring är den låga läkarbemanning som rådde under just den aktuella mätveckan i oktober.
- Mätningen innan låg vi på 100 procent men i oktober hade tre läkare slutat och vi var underbemannade. Nu har vi lyckats återrekrytera två men fortfarande saknar vi drygt en heltid. Men förhoppningen är att vi ska nå 100 procent igen vid nästa mätning.