Lilla scen har varit Regnbågsteaterns "hemmascen" under många år. Konstnärliga ledaren Ulrica Andersson har sitt kontor i det gamla projektorrummet och alla förråd med teaterutrustning ligger i anslutning till scenen.
– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Nolia där vi har kunnat nyttja Lilla scen och Christinasalen när vi har behov av det, men nu är det tvärstopp. För två år sedan fick skolan nyttjanderätten och jag måste fråga om lov varje gång jag ska använda lokalen på dagtid, säger Ulrica Andersson.
Lilla scen kommer att hamna i den nya Christinaskolan och skolan anser att de har behov av lokalen i sin undervisning.
– Vi får enligt ett muntligt avtal nyttja Lilla scen på kvällar och helger när inte skolan är där. Problemet är att vi inte kan bygga upp kulisser och sedan riva det varje dag om skolan eventuellt behöver använda lokalen. Så fungerar inte en teaterverksamhet, vi blir bakbundna, säger Ola Edeblom, verksamhetschef för Piteå Folkets hus-förening där Regnbågsteatern ingår.
Folkets hus-föreningens förhoppning är att kunna få nyttjanderätten till Lilla scen även dagtid.
– Kommunen har en chans att slå ett stort slag för ungdomskulturen i Piteå utan att det kostar de en krona. Vår ambition är att göra Regnbågsteatern till en stadsteater i Piteå och det kan vi inte göra om vi inte kontrollerar lokalen, säger Ola Edeblom.
Regnbågsteatern består av cirka 45 aktiva ungdomar i åldrarna 10 till 19 år, uppdelade på tre grupper som ses en gång i veckan. Flera står i kö att börja och förhoppningen är att de ska få plats, men i dagsläget sätter lokalerna stopp.
– Får vi nyttjanderätten kan Regnbågsteatern växa. Då kan vi bygga den här visionen om att bilda en stadsteater för unga i Piteå. Vi har fantastiska ungdomar och vi skulle kunna bli en teater som folk faktiskt betalar för att se, säger Ulrica Andersson.
Hon har pratat både med kommunalrådet Helena Stenberg och barn- och utbildningsnämndens ordförande Louise Mörk för att få till en förändring, men inte lyckats.
– Det är ett låst läge och det gör mig jättefrustrerad. Om vi fick nyttjanderätten så skulle vi kunna se till så att skolan fick använda lokalen de fåtal timmar i veckan de behöver den, säger Ulrica Andersson.
Skolan i sig har inget behov av en scen då drama inte ingår i deras undervisning, enligt Ulrica Andersson.
– Det som framkommit vid diskussion om nyttjanderätten är att skolan vill ha den som provsal eller när de ”känner för det”.
Hon konstaterar att det finns lokaler för idrott i Piteå, men att det inte finns någon kulturscen.
– Krokodil är borta, Kaleido är svår att nyttja och Christinasalen är stor och dyr att hyra. Piteå Kommun vill gärna kalla sig kulturvänlig och att Piteå ska gå under namnet kulturstad, men samtidigt stryper de kulturen. Här har de verkligen möjligheten att sträcka ut handen till en förening som samarbetar med skolan.
Enligt henne är frågan om Lilla scen en ödesfråga för Regnbågsteatern.
– Jag har i alla år kämpat för ett få en egen lokal. Att släpa rekvisita och kulisser fram och tillbaka varje kväll tär jättemycket. Jag vet snart inte om jag orkar längre. För mig handlar den här frågan om Regnbågsteaterns vara eller icke vara. Får vi inte nyttjanderätten får någon annan snart ta över.