Taxi tvingas kräva betalning av färdtjänstkunder

Sedan årsskiftet tvingas Piteå taxis chaufförer kräva betalt av färdtjänstkunder som tidigare kunnat faktureras för att de saknar förmåga att hantera pengar. "Det är inte okej", säger Anders Sandberg på Piteå taxi.

Personer som tidigare fakturerats för sina resor har haft problem sedan Länstrafiken och RKM tog över färdtjänsten från kommunen. "Registreringen har släpat efter", säger Maria Isaksson, kundservicechef på Länstrafiken.

Personer som tidigare fakturerats för sina resor har haft problem sedan Länstrafiken och RKM tog över färdtjänsten från kommunen. "Registreringen har släpat efter", säger Maria Isaksson, kundservicechef på Länstrafiken.

Foto: Thomas Möller

Piteå2021-01-10 19:00

Vid årsskiftet överlät Piteå kommun färdtjänsten till Regionala Kollektivtrafikmyndigheten (RKM) och Länstrafiken som numera hanterar ansökan respektive bokning av resor. Själva transporten utförs som tidigare av Piteå taxi.

Men förändringen har medfört problem både för taxi och för de kunder som nyttjar färdtjänst och som tidigare kunnat bli fakturerade för sina resor. Exempelvis personer som av olika anledningar inte har förmåga att handskas med pengar.

– Nu har vi kunder som plötsligt inte längre har något tillstånd för fakturering utan måste betala egenavgiften direkt till chauffören, berättar Anders Sandberg på Piteå taxi som inte tycker det är okej att förarna ska behöva kräva in pengar av färdtjänstkunder som tidigare kunnat åka på fakturabetalning.

En chaufför som PT pratat med säger att taxipersonalen hamnat i en olustig situation när de vid upphämtning först tvingas försäkra sig om att kunden kan betala.

– Vi kör många äldre och dementa personer som i många fall inte har en egen börs. Vi har även kunder som vi kör till exempelvis daglig verksamhet och som inte har möjlighet att hantera pengar.

Anders Sandberg konstaterar att kunder inte fått någon information om att de måste ansöka om fakturering hos RKM. I det brev som Piteå kommun skickat ut till alla med beviljad färdtjänst nämns heller ingenting om detta.

Maria Isaksson, kundservicechef vid Länstrafiken, säger att registreringen av de kunder som fått godkänt för fakturering släpat efter på grund av helgerna.

– Vi beklagar att vissa inte hunnits med men vi jobbar med att åtgärda det så fort som möjligt. Om man uppger vid bokning att man brukar faktureras så går det att ordna.

Hon framhåller att möjlighet till fakturering är något man måste ansöka om hos RKM om man inte sedan tidigare är beviljad det. Även de som redan har beviljats färdtjänst måste ansöka separat om fakturering.

– Det är sedan färdtjänstutredarna som gör bedömningen om fakturering ska godkännas eller inte. Det ska finnas en orsak till att man behöver fakturering, i första hand är det direktbetalning som gäller.

Annars har övergången av färdtjänsten från Piteå kommun gått smidigt, tycker hon.

– Alla med färdtjänst har ju fått ett utskick och jag tror att det har nått fram till de allra flesta hur färdtjänsten numera fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!