Sylvia krävs på 3 633 kronor – för en brandfilt

Hörselskadade Sylvia Berglund, 81, förstod inte vad hon gav sig in på när försäljaren ringde och ville sälja en brandskyddstjänst. Plötsligt fick hon en faktura på 3 633 kronor. Och senare en brandfilt. Nu vill Sylvia varna andra.

Sylvia Berglund, till vänster, är knäckt av oro över alla fakturor som ramlar in från Gothia brandskydd. Hon är glad över stödet från Ingrid Brindelöv Wiklund. "Sylvia utsätts för psykisk terror av bolaget", menar Ingrid.

Sylvia Berglund, till vänster, är knäckt av oro över alla fakturor som ramlar in från Gothia brandskydd. Hon är glad över stödet från Ingrid Brindelöv Wiklund. "Sylvia utsätts för psykisk terror av bolaget", menar Ingrid.

Foto: Jenny Lindhammar

Piteå2021-08-01 20:00

Sylvia Berglund hade redan innan svårt att få pengarna att räcka till. Att hon nu krävs på tusentals kronor av företaget Gothia Brandskydd vars affärsidé är att förse privatpersoner och företag med de brandskyddsprodukter de behöver, har förstört nattsömnen och stundtals även lusten till livet.

– Allt känns så hopplöst, jag har till och med gått och ställt mig på spåret men vänliga människor fick mig därifrån, suckar Sylvia.

undefined
Det har varit dåligt med nattsömnen för Sylvia Berglund sedan den första fakturan på 3 633 kronor damp ner i brevlådan i maj. "Jag vet inte hur jag ska få ett stopp på det här, jag är helt förstörd".

Hon är glad över hjälpen från sin stödperson, Ingrid Brindelöv Wiklund.

– Sylvia är helt döv på ena örat och hör dåligt på det andra. Hon förstod inte vad hon gav sig in på och blev manipulerad att använda sitt bank-id och godkänna avtalet, säger Ingrid.

undefined
"Jag är så arg", säger Ingrid Brindelöv Wiklund, till höger, som inte tänker ge upp även om krafterna ibland tryter.

Samma dag som telefonsamtalet fick Sylvia också ett sms från försäljaren med orderbekräftelse. Här fanns även information om ångerrätt men för att nå dessa uppgifter krävdes att hon klickade sig vidare.

– Det är svårt för en gammal människa att förstå hur tekniken fungerar, konstaterar Ingrid.

När Sylvia svarade på sms:et trodde hon att hon bara bekräftade sina adressuppgifter – inte att hon bekräftade ett 1-årsavtal där hon ska betala 299 kronor i månaden. Totalbeloppet faktureras dessutom årsvis så 22 dagar senare kom en faktura på 3 588 kronor plus expeditionsavgift. Totalt 3 633 kronor. Då hade ångerrätten redan gått ut.

I avtalet ingår en brandfilt (som Sylvia fått men skickat tillbaka) och en "brandskyddskonsultation" på 60 minuter.

undefined
Ingrid Brindelöv Wiklund konstaterar att en vanlig brandfilt, som den på bilden, kostar runt 150 kronor. "Gothia brandskydd vill ha 299 kronor i månaden, i ett helt år, för den filt de skickat till Sylvia. Det är så fräckt att lura en äldre människa på det sättet".

– Jag ringde och frågade vad det innebar och fick till svar att "det kan vara att titta på brandskyddet i sommarstugan". Men jag har ju inte ens någon sommarstuga!

Nu kämpar Sylvia och Ingrid för att få avtalet hävt. De har fått rådet av både polisen och kommunens konsumentrådgivare att bestrida alla fakturor och inkassokrav som dimper ner i brevlådan.

– Vi har också ringt och mejlat till Gothia brandskydd många gånger men de snäser av oss och hävdar att allt har gått rätt till.

undefined
Ingrid Brindelöv Wiklund är stödperson åt Sylvia Berglund och har lagt ner många timmar och mycket kraft på att få Gothia brandskydd att häva avtalet. "Men senast slängde de på luren i örat på mig".

Ingrid har även anmält företaget till polisen och Konsumentverket.

– Nu har vi fått besked från Gothia brandskydd att de kan tänka sig att avsluta avtalet om vi drar tillbaka anmälningarna mot dem, men polisen har rått oss att inte göra det utan att fortsätta att bestrida alla fakturor.

– Vi tänker inte ge upp, vi vill sprida detta till allmänheten och varna andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!