Svårt sjuk fick åka 44 mil i onödan
En äldre svårt sjuk patient åkte taxi 22 mil, enkel väg, till Sunderby sjukhus men möttes av beskedet att läkaren var överbokad och skickades hem utan undersökning.- Oacceptabelt, säger Erik Berg, c, och upprörs över det nonchalanta bemötande patienten utsattes för.
- Hur kan detta vara möjligt i dagens samhälle med modern teknik? Obegripligt att Sunderbyn inte kontaktade taxin via mobiltelefon för att i god tid meddela överbokningen, tycker han.
Den drabbade patienten var kallad till ett återbesök. Men vid ankomsten fick den sjuke vända direkt hem igen utan att ens ha fått träffa sin läkare. Beskedet som gavs var att läkaren hade "överbokat" och att "angiven tid i kallelsen är en sak och mottagande på sjukhuset är en helt annan sak"!
Anhöriga till den sjuke har varit i kontakt med Berg som i sin tur skrivit en interpellation (fråga) till landstingsrådet Kent Ögren, s, för att uppmärksamma det inträffade och föra frågan vidare till landstingets högsta beslutande organ, fullmäktige.
Yttersta ansvaret
- Självklart är det inte Kent Ögrens fel men han har yttersta ansvaret. Jag vill veta om han anser det befogat att se över rutinerna i samband med att patienter kallas till Sunderby sjukhus så att liknande händelser kan undvikas i framtiden. Jag vill även veta om det finns anledning att se över rutinerna på de andra sjukhusen.
Berg är också mycket kritisk till den motivering patienten fick vid ankomsten.
- Är det verkligen så att angiven tid i kallelsen är en sak, och mottagandet på sjukhuset en helt annan?
Extrema fall
Berg hänvisar till landstingsplanen.
- I den framkommer det med all önskvärd tydlighet hur viktigt det är att bemöta patienterna på ett värdigt sätt.
Att planerade läkarbesök vid extrema situationer ibland kan ändras har Berg förståelse för.
- Exempelvis vid katastrofer som olyckor när stora resurser krävs för att ta hand om akut sårade. Men i det här fallet fanns inte några sådana anledningar.
Traumatiskt
Han tycker att bemötandet som den svårt sjuke utsattes för är både nonchalant och ovärdigt.
- För många patienter kan långa transporter upplevas som mödosamt beroende på ålder och hälsotillstånd. Att då bli bemött som denne patient blev måste ha varit en traumatisk upplevelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!