Svart avslutning på trafikåret 2016

På nyårsafton omkom fyra personer i en våldsam frontalkrock i Gällivare. Därmed blev det en svart avslutning på trafikåret 2016 där sammanlagt 24 personer omkom.

Olycksstatistik. Enligt ny statistik från Transportstyrelsen omkom 19 personer i trafiken i länet mellan januari och november 2016.

Olycksstatistik. Enligt ny statistik från Transportstyrelsen omkom 19 personer i trafiken i länet mellan januari och november 2016.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ2017-01-04 15:50

Transportstyrelsen presenterade nyligen statistik över de trafikolyckor som inträffat under året i Norrbotten, både de med dödlig utgång och olyckor där personer skadats allvarligt. I länet som helhet omkom 24 personer under 2016. (19 av dessa omkom i trafikolyckor mellan januari och november, se faktaruta). Det handlar om olyckor som kunnat härröras till just trafiken och där olyckor som beror på sjukdomsfall eller som kan kopplas till självmord, plockats bort. Sammanlagt fyra olyckor med dödlig utgång inträffade i Pite älvdal.

Mitträcke minskar olyckor

Åsa Viklund, strategisk planerare på Trafikverket region nord, säger att olyckssiffrorna för 2016 inte sticker ut, varken i antal eller i orsak, men att mötesseparering (mitträcke) visat sig få ner antalet olyckor, där detta satts upp, vilket bland annat gjorts på E4 mellan Boviken och Rosvik.

– Vi följer inte upp antalet olyckor på det sätt att vi kan se om de blivit färre på en specifik sträcka men generellt kan man säga att effekten av de olyckor som inträffar där det finns mötesseparering blir mildare. Det kan bli fler olyckor där man har mitträcke, när bilar oftare touchar in i det, men ofta stannar vid plåtskador.

Vilka vägar är värst drabbade?

– Generellt kan man säga att flest olyckor inträffar på större vägar med en tillåten hastighet på över 80 kilometer i timmen.

Hur ser det ut med olycksväglag?

– Då det gäller det kan man säga att många förväxlar trygghet och säkerhet. De flesta olyckor inträffar i dagsljus på torra vägbanor där förhållandena är bra. När det är sämre väder och väglag drar man ner på hastigheten. Därtill kan man säga att en modern bils säkerhetssystem fungerar som bäst på vinterväglag, säger Åsa Viklund och tillägger att vintriga vägar ofta har plogkarmar som kan fånga upp bilar och mildra en kollision.

Säkrare fordon

Enligt Åsa Viklund förbättras tekniken och säkerheten i bilar kontinuerligt och att detta visar sig vid olyckor.

– Numera kan de som färdas i en modern bil klara av en frontalkrock på upp till 80 kilometer i timmen på ett bättre sätt än tidigare, förutsatt att man möter en likvärdig massa vill säga. Vid en frontalkrock i hög hastighet med en långtradare hjälper det förmodligen inte om bilen är modern och säker, säger hon.

Döda och skadade i trafiken

År döda

2010 10

2011 20

2012 15

2013 17

2014 13

2015 14

2016 24

År svårt skadade

2010 81

2011 103

2012 79

2013 96

2014 71

2015 84

2016 85

Siffrorna för 2016 är preliminära

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!