Transportstyrelsen presenterade nyligen statistik över de trafikolyckor som inträffat under året i Norrbotten, både de med dödlig utgång och olyckor där personer skadats allvarligt. I länet som helhet omkom 24 personer under 2016. (19 av dessa omkom i trafikolyckor mellan januari och november, se faktaruta). Det handlar om olyckor som kunnat härröras till just trafiken och där olyckor som beror på sjukdomsfall eller som kan kopplas till självmord, plockats bort. Sammanlagt fyra olyckor med dödlig utgång inträffade i Pite älvdal.
Mitträcke minskar olyckor
Åsa Viklund, strategisk planerare på Trafikverket region nord, säger att olyckssiffrorna för 2016 inte sticker ut, varken i antal eller i orsak, men att mötesseparering (mitträcke) visat sig få ner antalet olyckor, där detta satts upp, vilket bland annat gjorts på E4 mellan Boviken och Rosvik.
– Vi följer inte upp antalet olyckor på det sätt att vi kan se om de blivit färre på en specifik sträcka men generellt kan man säga att effekten av de olyckor som inträffar där det finns mötesseparering blir mildare. Det kan bli fler olyckor där man har mitträcke, när bilar oftare touchar in i det, men ofta stannar vid plåtskador.
Vilka vägar är värst drabbade?
– Generellt kan man säga att flest olyckor inträffar på större vägar med en tillåten hastighet på över 80 kilometer i timmen.
Hur ser det ut med olycksväglag?
– Då det gäller det kan man säga att många förväxlar trygghet och säkerhet. De flesta olyckor inträffar i dagsljus på torra vägbanor där förhållandena är bra. När det är sämre väder och väglag drar man ner på hastigheten. Därtill kan man säga att en modern bils säkerhetssystem fungerar som bäst på vinterväglag, säger Åsa Viklund och tillägger att vintriga vägar ofta har plogkarmar som kan fånga upp bilar och mildra en kollision.
Säkrare fordon
Enligt Åsa Viklund förbättras tekniken och säkerheten i bilar kontinuerligt och att detta visar sig vid olyckor.
– Numera kan de som färdas i en modern bil klara av en frontalkrock på upp till 80 kilometer i timmen på ett bättre sätt än tidigare, förutsatt att man möter en likvärdig massa vill säga. Vid en frontalkrock i hög hastighet med en långtradare hjälper det förmodligen inte om bilen är modern och säker, säger hon.