Företag tar hjälp av klimakteriecoach

Sunpine och Kreativgruppen vill öka förståelsen och kunskaperna om hur klimakteriet påverkar arbetslivet. Därför satsar bolagen nu på en grundutbildning för chefer, ledare och medarbetare. Föreläsare är klimakteriecoachen Åse Borgeryd.

De gör en gemensam satsning för att öka kunskaperna om hur klimakteriet påverkar arbetslivet. Från vänster: David Öquist, vd för Sunpine, Åse Borgeryd, klimakteriecoach som även jobbar med idrott och kvinnlig hälsa och Joakim Hedqvist, verksamhetschef Nord vid Kreativgruppen.

De gör en gemensam satsning för att öka kunskaperna om hur klimakteriet påverkar arbetslivet. Från vänster: David Öquist, vd för Sunpine, Åse Borgeryd, klimakteriecoach som även jobbar med idrott och kvinnlig hälsa och Joakim Hedqvist, verksamhetschef Nord vid Kreativgruppen.

Foto: Lina Hörnemalm

Piteå2023-11-30 09:00

Studier som gjorts på sambandet mellan klimakteriet och kvinnors arbetsliv visar att både arbetsförmåga och relationer till kollegor och chefer kan påverkas. 

Två av tre kvinnor upplever besvär i samband med klimakteriet och var fjärde kvinna uppger att det påverkar hennes arbetsförmåga, prestation, motivation samt relationer på arbetsplatsen på ett negativt sätt. Något som i sin tur kan leda till att man behöver dra ner på arbetstiden eller i värsta fall lämna arbetsplatsen om man inte får rätt stöd. 

För arbetsgivaren innebär minskad produktivitet och en ökning av antalet sjukskrivningsdagar högre kostnader. Det finns därför ekonomiska skäl till att lyfta frågan om klimakteriet i relation till arbetsplatsen, men också humanitära skäl som handlar om varje medarbetares hälsa och välmående. 

­­Det här är något som uppmärksammats i ledningsgrupperna för Sunpine och Kreativgruppen. Man menar att ju bättre organisationerna blir på att förstå och stötta de som drabbats av olika symptom kopplat till klimakteriet – desto bättre fungerar man som arbetsplats och arbetsgivare.

– Vi behöver bli bättre på att prata om klimakteriet för det berör verkligen alla, direkt eller indirekt, säger Joakim Hedqvist, verksamhetschef Nord vid Kreativgruppen.

– Att vi som arbetsgivare satsar på att behålla kvinnor på arbetsplatsen under klimakteriet säkerställer att vi inte går miste om arbetskraft med värdefull kompetens och talang, säger David Öquist, vd för Sunpine.

Målet med satsningen är att hjälpa chefer och medarbetare att lättare identifiera situationer i det dagliga arbetet som kan uppstå i samband med klimakteriebesvär. I dagarna genomfördes det första utbildningstillfället.

– Det här var ett riktigt bra initiativ och en ögonöppnare för oss. Vi kommer att bjuda in våra samarbetspartners och kunder till en gemensam föreläsning i december, för att även sprida den här kunskapen inom våra nätverk, säger Joakim Hedqvist. 

På Sunpine i Piteå jobbar 82 anställda, varav 30 är kvinnor. Det Piteåbaserade företaget framställer biobränsle baserat på råtallolja

Kreativgruppen, med kontor i bland annat Luleå, har 40 anställda varav 32 är kvinnor. Företaget erbjuder tjänster inom kvalificerad ekonomiadministration.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!