Sundsgatans ombyggnad utreds igen

TRAFIK. Ett av Piteå kommuns sorgebarn, Sundsgatan, ska utredas på nytt. Redan utförda projekteringar för närmare tre miljoner kronor räcker inte. Politikerna har ändrat sig, kommit med nya direktiv - vilket kräver nya utredningar.

Piteå2005-12-09 00:00
Folkvalda beslutsfattare i Piteå är på god väg att förvandla planerna kring Sundsgatans ansiktslyftning till rena Grönköping.<br /><br />Under åtskilliga år har planer stötts och blötts över utformningen av paradstråket rakt genom Piteås hjärta.<br /><br />Arkitekter har tävlat med fyrfärgsskisser. Kommunala tjänstemän har grubblat, mätt, ritat - vägledda av politiska direktiv, som vinglat en hel del hit och dit under resans gång.<br /><br />Prislappen för projekteringsjobben ligger hittills på närmare tre miljoner kronor.<br /><br />Men nu har kommunstyrelsen begärt nya projekteringar. De gamla håller inte. Osäkerhet råder, och politikerna har ändrat sig på flera punkter.<br /><br /><h3>Rödpenna</h3>I början av 2000-talet bestämde kommunpolitikerna att Sundsgatan skulle byggas om i tre etapper, tre somrar i rad.<br /><br />Allt drog igång 2003 med fullbordandet av tre nya rondeller - två i närheten av Max och Shell, och en nere vid bron över Strömsundskanalen - allt för en kostnad av sex miljoner kronor.<br /><br />Nu i somras hände dock ingenting, som tänkt var. Röda pennstreck i budgeten punkterade den upprustningen.<br /><br />Enligt den ursprungliga planen skulle tretton miljoner kronor avsättas till de två återstående etapperna.<br /><br />Men de senaste politiska direktiven, lagda för bara några veckor sedan, talade om ett tillskott av maximalt sex miljoner kronor.<br /><br />Och för den bantade summan vill politikerna dessutom ha en rondell, i korsningen vid Industrigatan (vid Nelab), vilket är en direkt nyhet från ursprungsplanen.<br /><br />Kostnaden för att bygga en rondell ligger på runt 1,5 miljoner kronor.<br /><br /><h3>Mittrefugen</h3>Kommunstyrelsen vurmar fortfarande för att decimera fyra körfält till två. Men, att placera dessa uteslutande de norra körfälten, närmast kyrkparkeringen, gäller inte längre.<br /><br />Det blir billigare att behålla delar av mittenrefugen, och låta körfälten löpa ett på vardera sidan om den. Det är den nya tanken.<br /><br />Möjligen är det den snö, som fick ligga kvar en hel vinter i två filer längs delar av Sundsgatan, som fått politikerna att tänka om.<br /><br /><h3>P-situationen</h3>Det finns för dagen även en politisk tveksamhet över effekten av en eventuell avstängning av den korta sträckan av Uddmansgatan, mellan Sundsgatan och Prästgårdsgatan, samt den korta motsvarande stumpen av Västergatan. Osäkerhet råder.<br /><br />Nya politiska direktiv innefattar även en översyn av parkeringssituationen längs gatan, samt en ide att nyttja endast det norra körfältet mellan Kyrkbrogatan och Trädgårdsgatan - för att skapa utrymme för en eventuell framtida trähusbebyggelse mot "vatten- och bröd-fastigheterna".<br /><br /><BrödFråga>Känns det inte lite svamligt att hela tiden få ändrade direktiv?<br /><br /></BrödFråga>- Jag vill inte kommentera den frågan. Däremot kan jag konstatera att en del av de projekteringsjobb som redan är gjorda inte är förspillda utan kan återanvändas på nytt, säger gatuchefen Jan Jonsson.<br /><br />I början av detta sekel talades det om att plantera 500 nya träd för att förvandla trista, sterila Sundsgatan till en grönskande framtida oas.<br /><br />I dagsläget kanske de bantade budgetramarna räcker till 50.<br /><br />I början på nästa år ska politikerna syna nya skissade utkast i sömmarna. Till sommaren ska ombyggnadsetapperna rulla igång. Så är det i alla fall tänkt. Men hur det kommer se ut i slutändan vet ingen. <br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!