Videon är inte längre tillgänglig
Kritiken mot den nedsläckta infarten mot Piteå centrum har varit högljudd ända sedan Sundsgatan – mellan Backcityrondellen och Kolmilavägen – lades i mörker hösten 2012.
Åtgärden blev mer definitiv året därpå när alla fungerande belysningstolpar helt sonika plockades bort längs sträckan.
”Det här är ingen infart”, löd kommunens officiella förklaring som möttes av medborgarprotester, och i synnerhet under årets mörkare perioder.
– Hur gick det egentligen till?, säger Brith Fäldt, samhällsbyggnadsnämndens ordförande, när den gamla ”surdegen” lyfts upp på dagordningen.
– Vi är medvetna om kritiken och att många känt frustration över trafiksituationen, konstaterar kommunalrådet Peter Roslund.
Nu har ärendet getts högsta politiska prioritet – och även om en ombyggnation inte är formellt klubbad bekräftar Roslund och Fäldt att den politiska körriktningen är i land.
Det innebär att vägen kommer att byggas om med start från i höst.
– Tanken är att vänta ut turistsäsongen och planera för byggstart direkt efter Noliamässan. Allt ska bli klart i år, säger Peter Roslund.
Omgörningen är tänkt att utföras inom den befintliga vägbredden, på totalt 14–15 meter. Biltrafiken kommer att få dela på åtta meters bredd – fyra meter körbana åt vardera håll.
– Sedan blir det en sektion med tre meter som skiljer fordonstrafiken från gång- och cykelvägen, som får tre meters bredd till förfogande, säger Brith Fäldt.
Gång- och cykelleden kommer att knytas an med den befintiga leden mot Öjebyn, Backcity och Annelund i ena änden, och mot Kolmilavägen inne i stan.
– Vi kommer att fortsätta utreda lösningen mellan Kolmilavägen och Max, men tills vidare får cyklisterna fortsätta använda den korta biten av Källbogatan där biltrafiken är väldigt blygsam, menar Roslund.
Vägprojektet rör 660 meter och är kostnadsberäknat till 1,5 miljoner kronor.
Pengarna är planerade att plockas från 2017 års budget som ett "förskott" för att skynda på projektet.
Utöver vägbygget pågår även en översyn av den belysningsplan som ligger till grund för byten av vägarmatur – och nedsläckningen av kommunens gatlampor.
– Vi politiker måste få ett bättre underlag för att fatta rätt beslut, om, när och hur gatlamporna bör släckas, vad kommunen tjänar på det nu när mycket armatur bytts ut mot betydligt energisnålare ledbelysning, säger Brith Fäldt.