De sista franska vinterturisterna för denna säsong har nu lämnat Pite havsbad. Satsningen på chartrad vinterturism från kontinenten har lockat drygt 2100 franska turister och genererat cirka 15 000 extra gästnätter till anläggningen. Koncern-vd och huvudägaren Tobias Lindfors samt vd och delägaren Kristofer Lundström beskriver satsningen som en stor framgång.
– Både vi och vår franska partner är överens om att det här blivit en succé. Vi har otroligt nöjda resenärer, säger Kristofer Lundström.
När PT träffar Kristofer Lundström och Tobias Lindfors berättar de att satsningen på vinterturismen har föregåtts av många år av förberedelser och delsatsningar.
– Det här är ett långsiktigt arbete. Vi köpte Pite Havsbad för åtta år sedan och redan då visste vi att vi var i framkant vad gäller sommarturism. Vi började fundera på hur vi ska ta vinterturismen till nya nivåer. Det hade gjorts en del försök på den fronten. Isbrytaren blev ett stort steg i rätt riktning, säger Tobias Lindfors och fortsätter:
– Det som gör oss unika är det frusna havet i kombination med att vi har nordens största turist- och konferensanläggning. Det gör att vi har kapacitet att ta stora volymer. Som första och enda anläggning i Sverige fick vi bli SM-by. Vi vann dragkampen om Race of Champions och anordnade det på isbana för första gången i tävlingens historia. Allt det är en del av en långvarig satsning på vinterturismen i Piteå, säger han.
Där de senaste årens vintersatsningar på Pite havsbad varit evenemangsdrivna är årets satsning annorlunda. Istället för happenings och evenemang handlar charterresorna från Frankrike om konventionell turism. Tobias Lindfors berättar att man från Pite havsbads sida gjort en grundlig behovsanalys, där man främst sneglat och försökt lära sig av våra grannar i öst.
– Vi har besökt många anläggningar i Finland. De har gjort det väldigt bra och vi har velat lära oss av dem. Vi har därmed också landat i att det är charterturismen som kommer att bli en viktig del för Piteå. Vi på Pite Havsbad har också förutsättningar att kunna erbjuda både aktiviteter och boende på ett och samma ställe.
Bland de aktiviteter som anordnats under vintern återfinns rensafari, isracingbilar, snöskoterturer, snöskovandring, längdskidåkning, hundspann och bad från isbrytaren. Tobias Lindfors och Kristofer Lundström säger att man också överraskats över mängden barnfamiljer som kommit på besök.
– Det har kommit fler barnfamiljer än vi först hade räknat med, vilket är jätteroligt. Där kommer ju äventyrsbadet, skeppet och leklandet oss till gagn i kombination med våra övriga vinteraktiviteter. Vi har också spolat upp en skridskobana som ligger just utanför entrén, vilket gör att barnen kan åka skridskor samtidigt som de vuxna kan sitta och mysa i lobbyn, säger Tobias Lindfors.
Årets succésäsong har snabbt burit frukt. I dagarna har Pite havsbad skrivit på ett nytt, treårigt avtal med sin franska partner. Årets 15 000 franska gästnätter ska öka till 22 000 nästa säsong. 2026 och 2027 kommer antalet chartergäster att uppgå till cirka 4200 och antalet gästnätter kommer att överstiga 30 000.
– Vi har nu hittat en partner som verkligen förstår värdet av det vi kan erbjuda här uppe. Quartier Libre jobbar mycket med familjer och de är verksamma i hela Frankrike. Det nya avtalet gör att vi mer än dubblar antalet gästnätter under 2026 och 2027. Under många vinterdagar kommer Pite havsbad att vara fullt, säger Kristofer Lundström.
I dagarna kommer Pite havsbad att påbörja ytterligare utbyggnad av strandområdet där ett flertal nya kåtor kommer att resas på stranden. Liksom Kristofer Lundström är Tobias Lindfors mycket glad över det nya avtalet, något han tror kommer påverka inte bara Pite havsbad utan också ha potential att förändra hela Piteås besöksnäring under vinterhalvåret.
– Vi är norrlandspatrioter. Vi har varit långsiktiga och trott på vintern. Det här nya avtalet är otroligt stort och det kommer också att göra mycket för Piteå som stad. Dessa turister åker till stan. De äter och handlar. Det kommer många gäster till Piteå. Det ger tillväxt för alla. Det är jobbskapande i affärer och i handeln. Det kommer ge många ringar på vattnet, säger han.