Succé för Havsbadet och Västra kajen

Sommaren har varit fantastisk för både Västra kajens camping och Pite havsbad. Det har varit hög beläggning och många besökare har stannat längre än tidigare år.

Semester. Ägarna Kristoffer Lundstöm och Tobias Lindfors är mycket nöjda över hur sommarperioden på Pite Havsbad utvecklats. "Vi har gjort stora satsningar och det är kul, det märks att turisterna gillar det", säger Tobias Lindfors"

Semester. Ägarna Kristoffer Lundstöm och Tobias Lindfors är mycket nöjda över hur sommarperioden på Pite Havsbad utvecklats. "Vi har gjort stora satsningar och det är kul, det märks att turisterna gillar det", säger Tobias Lindfors"

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2016-08-25 05:00

Under juli månad i år har Pite havsbad ökat sina gästnätter med 38 procent. En tillväxt som ägarna Tobias Lindfors och Kristoffer Lundström inte riktigt vågat hoppas på.

– Den största anledningen till ökningen är att turisterna valt att stanna fler nätter, säger Lundström.

Båda ägarna ser investeringen som gjorts med skybar, upprustning av lekland och tivoli samt spa-byggnad, som faktorer till det ökande intresset för anläggningen.

1 000 husvagnsplatser gör Pite havsbad till Sveriges största husvagnscamping. Men i sommar är det de 230 stugorna som varit mest efterfrågade. Även husvagnsplatserna och de 400 hotellrummen har varit frekvent bokade.

– Under elva dagar i juli hade vi full lucka, då fanns inte ett ledigt utrymme på hela campingen, säger Tobias Lindfors.

Cirka 7 000 turister per dag gör turistanläggningen större befolkningsmässigt sett under sommaren än en inlandskommun. Gästerna kommer i huvudsak från Norden.

– Vi gjorde en valutasäkring samt en större reklamkampanj i början av säsongen. Det tror vi har gett framgång till att norrmännen valt att komma fastän deras krona föll, säger han.

Ägarna tycker att familjeprofilen är viktig.

– Att barnfamiljerna var så många visste vi inte riktigt. Det känns spännande att få utveckla fler koncept och aktiviteter för dem, säger Kristoffer Lundström.

Ägarna kommer även att skissa på en utbyggnad av båthamnen som i dag är för liten.

Den stadsnära campingen på Västra kajen har också haft fullbelagt och vädret har varit mer gynnsamt än i fjol.

– Vi har cirka 80 procent husbilar och 20 procent husvagnar som står på vår anläggning. Det är ett unikt läge i campingbranschen och vi har haft en bra sommar, säger ägaren Tomas Lindbäck.

Merparten av camparna kommer från Sverige och Nordnorge.

– Urbana campingar med närhet till staden är attraktiva och i år har vi märkt en ökning av gäster från hela Norge, säger han.

Den ökade turistströmmen till Piteå har även märkts av hos företagarna. Linnea Olsson jobbar som glasblåsare på Heta hyttan. Hon ser skillnad sen de startade konceptet furufredag ute på Furunäset.

– Satsningen har slagit väl ut och campinggästerna har hittat till oss på ett sätt de inte gjorde tidigare, det känns kul, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om