I två år har Majblommans riksförbund testat försäljning via sms i utvalda kommuner och regioner. Uppenbarligen har försöken varit lyckade för lagom till årets försäljning lanserades sms-betalning i hela landet.
Men det blev problem när tusentals barn började sälja majblommor i torsdags. Kunder som betalade fick ingen bekräftelse på att betalningen gått igenom och oroliga barn undrade hur det skulle gå med redovisningen.
– Vi är medvetna om problemet, men vi tror att det är hanterbart. Det som hände var att systemet blev överhettat och det tog tid innan betalningen gick igenom. Vi är tre personer som jobbar med att lösa det här i efterhand, säger Stefan Thilén, som är insamlingsledare för Majblommans riksförbund.
Ylva Hannus, ordförande för Majblomman i Piteå, har inte fått signaler om problemet mer än att en kollega som köpte en majblomma inte fick någon bekräftelse förrän efter fem timmar.
– Vår hållning är att barnen ska ha sin provision oavsett. Resten får vi lösa, säger Ylva Hannus.
Något som Stefan Thilén bekräftar.
– Jag vill uppmana barn och föräldrar som eventuellt är oroliga att höra av sig. Vi kan gå in i systemet och lösa det som blivit fel. Inga barn ska bli betalningsskyldiga på grund av det här.
Ett annat problem med sms-betalning är att de som har kontantkort eller företagsabonnemang inte kan betala om de inte skaffat ett Wywallet-konto.