Strömbackaskolan satsar på marknadsföring

Strömbackaskolan satsar på marknadsföring för att behålla de elever man har på skolan samt även locka fler. Det handlar om en broschyr, flyers och annonsering som ska locka niondeklassare i hela länet att söka.

En marknadsföringskampanj ska locka fler elever till Strömbackaskolan. (Arkivbild)

En marknadsföringskampanj ska locka fler elever till Strömbackaskolan. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-11-28 09:54

Drygt 82 procent av eleverna i årskurs ett som är folkbokförda i Piteå kommun har Strömbackaskolan som sitt förstahandsval i år. En siffra som är likvärdig med fjolåret och enligt Ruth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, även stigit i jämförelse med tidigare år.

Antalet elever från Piteå som studerar på andra gymnasieskolor och antalet elever från andra kommuner än Piteå som studerar på Strömbackaskolan är också likvärdigt.

Barn- och utbildningsnämnden har nu fått ett uppdrag att upprätta en marknadsplan med insatser och åtgärder för att öka antalet elever på skolan, samt även locka fler.

– Det är ett uppdrag som vi har fått av kommunfullmäktige. Som jag har förstått finns önskemål om att inte bara ha information på internet, utan även få det hem med vanlig post, säger Ruth Rahkola.

Marknadsföringen riktar sig till niondeklassare och deras föräldrar, i första hand i Piteå kommun, men även i övriga länet. Det handlar om ett marknadsföringsmaterial bestående av broschyr, flyers och annonsunderlag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om