Strömbackaelever får AI på schemat i höst

I höst kommer elever på teknikprogrammet vid Strömbackaskolan att kunna plugga en kurs i AI. "Det är viktigt att den kommer in redan ett år innan den stora omgörningen av gymnasieskolan", säger rektor Per Boman.

"Eleverna använder det och säkert i större utsträckning än vad vi förstår. Det är en möjlighet och en utmaning för oss lärare, vi behöver kliva på det här tåget och göra vad vi kan av det", säger språkläraren Anna Bergström.

"Eleverna använder det och säkert i större utsträckning än vad vi förstår. Det är en möjlighet och en utmaning för oss lärare, vi behöver kliva på det här tåget och göra vad vi kan av det", säger språkläraren Anna Bergström.

Foto: Carolina Bengtsson

Piteå2024-02-26 05:20

Just nu håller Per Boman, rektor för skolenhet Hugin, som bäst på att utbilda sig vid Luleå tekniska universitet för att få behörighet.

– Jag går en översiktskurs nu som börjar med historia och sedan kommer man att jobba med problemlösning. Jag tycker det är otroligt viktigt att vi har den kompetensen, säger han.

undefined
Anna Bergström, Lars Lindehaven och Per Boman.

Kursen på Strömbackaskolan kommer han att hålla tillsammans med Lars Lindehaven, lärare på informations- och medieteknik. Lars Lindehaven har en bakgrund inom programvaruutveckling och har jobbat som lärare på gymnasiet i ett antal år. Han har nyligen svängt i sitt sätt att se på AI i samband med undervisning.

– Jag har funderat ganska länge på det här. Jag har kommit in med en traditionell syn och har tack vare mitt teknikintresse valt att ha skriftliga prov på papper eftersom jag inte litat på att tekniken fungerar, säger han och fortsätter:

– Nu har jag gjort en helomvändning och vill i stället att eleverna använder datorerna fullt ut vid de provsituationer som jag tycker att det passar.

För Anna Bergström, språklärare i svenska och spanska, har AI inte en så stor plats i klassrummet ännu. Hon har tagit fasta på de tillfällen när kommunen erbjudit fortbildning och försöker själv knäcka koden.

–Jag fattar att jag är i bakvattnet. Det är en utmaning att hänga med i och att integrera det mer och mer i undervisningen, säger hon.

undefined
"Eleverna använder det och säkert i större utsträckning än vad vi förstår. Det är en möjlighet och en utmaning för oss lärare, vi behöver kliva på det här tåget och göra vad vi kan av det", säger språkläraren Anna Bergström.

Anna Bergström upplever att det är en speciell tid att arbeta i som lärare och hon önskar tydligare riktlinjer från Skolverket.

– De säger att vi inte får bedöma arbeten om vi inte kan säkerställa att de inte är AI-genererade. Vi är lite inmålade i ett hörn eftersom vi får ett regelverk från Skolverket men vi har inte riktigt hittat arbetssätt för att kunna bedöma och absolut säkerställa att det inte är AI, säger hon och fortsätter:

– Det känns lite som att vi famlar i mörkret.

Trots det är de rörande överens om att AI kommer att få en naturlig plats i skolan så småningom.

– Det är ingenting man bara kan vifta bort, säger Lars Lindehaven.

Vid några tillfällen har även fusk med AI förekommit på gymnasieskolan.

– Jag upplever att lärarna har bra koll. Är det så att man fuskar så får man en skriftlig varning och fortsätter det kan man bli avstängd, säger Per Boman.

Hösten 2025 ska gymnasieskolan göras om. Då kommer det vara möjligt för elever att välja AI som ett individuellt val.

Gymnasieskolan förändras

Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser. Ett ämne kan ha en eller flera nivåer.

I många ämnen kommer eleverna att kunna få undervisning under en längre sammanhållen period innan det slutliga betyget sätts.

Ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer uppdateras för att passa framtidens studier och yrkesliv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!