Stort sug efter bandets öl – men systemet kan inte leverera

I veckan lanserades Euskefeurats nya öl på Systembolaget. Ölen sålde slut på några timmar och trots att bryggeriet This is how har gott om öl klar för leverans kan Systembolaget inte ta emot beställningar. "Det är tråkigt", säger Gustaf Ahlin på This is how.

Euskefeurats nya öl sålde snabbt slut på Systembolaget. Nu gör Systembolagets regler för inköp att många har svårt att få tag i ölen.

Euskefeurats nya öl sålde snabbt slut på Systembolaget. Nu gör Systembolagets regler för inköp att många har svårt att få tag i ölen.

Foto: Simon Olofsson/Maria Burlin/Montage

Piteå2024-06-09 07:00

Nyheten i korthet

  • Bandet Euskefeurats nya öl, producerad av bryggeriet This is how, sålde slut på Systembolaget inom några timmar efter lanseringen.
  • Trots att bryggeriet har mer öl redo för leverans kan Systembolaget inte ta emot fler beställningar, vilket kritiseras av både bandet och bryggeriet.
  • Systembolaget förklarar att problemet beror på en större efterfrågan än vanligt och att de justerar sina beställningsvolymer baserat på kundefterfrågan.

Euskefeurats nya öl hann inte mer än landa på Systembolaget innan den sålde slut. Trots att producenten This is how har gått om öl på lager har kunderna heller inte kunnat beställa ölen via Systembolagets hemsida.

– Det är tråkigt. Det hade varit roligt att veta att folk ska kunna hinna köpa öl till midsommar. I grunden gillar vi Systembolaget, men så vitt vi förstår använder de sig av artificiell intelligens som räknar på dessa saker. Det förefaller ju i så fall mer handla om artificiell dumhet, säger Euskefeurat-medlemmen Dan Engman.

undefined
Euskefeurat-medlemmen Dan Engman tycker det är tråkigt att bandets fans inte kan köpa bandets öl. (Arkivbild)
undefined
Euskefeurat. Foto: Maria Burlin. (Arkivbild)

Gustaf Ahlin på This is how tycker att den uppkomna situationen är tråkig men säger att det är vanligt när man som liten tillverkare ska sälja på Systembolaget.

– Det är alltid såhär när vi lanserar nyheter. Vi står med produkter vi inte kan sälja. Vi har gjort det här under sju år och har fått lära oss spelets regler, men det är det här som är problemet med ett statligt monopol. Vi har efterfrågan men de begränsar vår försäljning, säger han.

Gustaf Ahlin säger att problemet ligger i hur Systembolaget väljer att beställa in varor som sedan kan säljas vidare till slutkonsumenten.

– Systembolaget har uppenbarligen inte koll på Euskefeurats popularitet. De beställde 72 burkar och det tog ju slut på en kvart. Sedan måste det fyllas på igen och fram till dess att de fyllt på depån går ölen inte att beställa.

Under veckan presenterade regeringen ett förslag för att tillåta begränsad gårdsförsäljning av alkohol, något Gustaf Ahlin hoppas ska bli verklighet.

– Det skulle underlätta mycket för oss, säger han.

undefined
Gustaf Ahlin, ölchef på This is how, säger att situationen är tråkig men vanlig när produkter ska lanseras på Systembolaget. "Det är alltid såhär när vi lanserar nyheter", säger han. (Arkivbild)

I ett svar till PT skriver Systembolaget att problemet beror på en större efterfrågan än vanligt.

– De första hemtagningsvolymerna baseras på tidigare försäljning från den aktuella producenten. Det kan därför inträffa att en ny artikel kan sälja slut på kort tid om det blir en plötslig och stor efterfrågan. Förutsatt att leverantören har dessa varor i lager så justeras våra hemtagningsmängder kontinuerligt utifrån kundefterfrågan. Vår ambition är att de ska finnas i lager till dess den är slut hos leverantör, skriver Sofia Sjöman Waas, pressansvarig på Systembolaget.

Systembolaget uppges ha fyllt på sin depå under slutet på veckan men på lördagen är Euskefeurats öl åter slutsåld på hemsidan.

undefined
Sofia Sjöman Waas på Systembolaget säger att problemet beror på en ovanligt stor efterfrågan på Euskefeurats öl. (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!