Stort intresse för framtidens bränsle

Dagens skit är framtidens bränsle. Så kan satsningen på biogas enkelt beskrivas. Ämnet har avhandlats under två seminariedagar. Intresset för biogas bland kommuner ökar. 2015 kan den första storskaliga anläggningen stå klar i Piteå.

PITEÅ2013-11-14 06:01

Boden var först i länet. Luleå står i startgroparna och i Piteå växer intresset för att kunna erbjuda renare bränsle. I två dagar, med avslutning under torsdagen har seminarier om och kring biogas genomförts.

Rycker närmare

– Intresset för framtidens bränsle är stort, konstaterar Lars Sandström vid Bio fuel region som omfattar de två nordligaste länen.

Inte nog med det. Intresset växer hela tiden.

Piteå-Tidningen har tidigare berättat om planerna på en fullskalig biogasanläggning som närmare 17 jordbrukare i Infjärden i Piteå kommun driver.

– Jodå, vi kommer allt närmare ett förverkligande av en sådan anläggning, berättar Björn Olofsson, grisbonde i Lillpite, en av intressenterna.

Samråd

Enligt Olofsson kommer samråd att hållas inom kort.

– Plus att vi redan är igång med tillståndsarbetet.

Om allt går i lås kan den första anläggningen i större skala stå klar i slutet av 2015.

Enligt Lars Sandström ökar alltså intresset för biogasanläggningar i länet hela tiden.

Kusten täckt

– Luleå står i startgroparna. Kommunen har redan uttalat att den tänker satsa på biogas i lokalbussarna, säger han.

Samma intresse finns också i Piteå. Tack vare initiativet och engagemanget.

Även här handlar det om bränsle i kollektivtrafiken.

– Men även i kommunens bilar och kanske också hos taxi, säger Lars Sandström.

Ambitionen är i första hand att etablera produktionsanläggningar och tankställen längs kusten.

– I dagsläget handlar det ju om att kunna erbjuda biogas där det finns stora befolkningskoncentrationer, där finns ju råvaran och då talar vi allmänt om kustregionen, säger Sandström.

Med etableringar i Luleå och Piteå kommer stora delar av Norrlandskusten att vara täckt.

– I det läget finns det tankställen från Umeå ända upp till Luleå.

Med en sådan täckning har han även förhoppningen att bussarna som trafikerar kusten från Umeå i söder till Haparanda i norr ska kunna köras på biogas.

Exakt hur länge det kommer att dröja innan merparten av samhällets fordonsparker körs på biogas går inte att säga, enligt Lars Sandström.

– Målet är att vi ska vara fossilfritt till år 2030, säger han.

Men när biogas nu är så rent, varför tar det sån tid att konvertera?

– Frågar du mig hänger det samman med avsaknaden av politiska beslut och styrmedel. Någon måste peka ut riktningen med hela handen.

Sen är det förstås en ekonomisk fråga.

– Självklart, men det måste finnas en tydlig politisk vilja.

I samband med seminariet på torsdagen visades en av landets tre jordbrukstraktorer som drivs med biogas upp.

– Den har testats ingående och samtliga som provkört och använt den känner ingen skillnad, berättar Hans Arvidsson, representant från Svensk maskinprovning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om