Boden var först i länet. Luleå står i startgroparna och i Piteå växer intresset för att kunna erbjuda renare bränsle. I två dagar, med avslutning under torsdagen har seminarier om och kring biogas genomförts.
Rycker närmare
– Intresset för framtidens bränsle är stort, konstaterar Lars Sandström vid Bio fuel region som omfattar de två nordligaste länen.
Inte nog med det. Intresset växer hela tiden.
Piteå-Tidningen har tidigare berättat om planerna på en fullskalig biogasanläggning som närmare 17 jordbrukare i Infjärden i Piteå kommun driver.
– Jodå, vi kommer allt närmare ett förverkligande av en sådan anläggning, berättar Björn Olofsson, grisbonde i Lillpite, en av intressenterna.
Samråd
Enligt Olofsson kommer samråd att hållas inom kort.
– Plus att vi redan är igång med tillståndsarbetet.
Om allt går i lås kan den första anläggningen i större skala stå klar i slutet av 2015.
Enligt Lars Sandström ökar alltså intresset för biogasanläggningar i länet hela tiden.
Kusten täckt
– Luleå står i startgroparna. Kommunen har redan uttalat att den tänker satsa på biogas i lokalbussarna, säger han.
Samma intresse finns också i Piteå. Tack vare initiativet och engagemanget.
Även här handlar det om bränsle i kollektivtrafiken.
– Men även i kommunens bilar och kanske också hos taxi, säger Lars Sandström.
Ambitionen är i första hand att etablera produktionsanläggningar och tankställen längs kusten.
– I dagsläget handlar det ju om att kunna erbjuda biogas där det finns stora befolkningskoncentrationer, där finns ju råvaran och då talar vi allmänt om kustregionen, säger Sandström.
Med etableringar i Luleå och Piteå kommer stora delar av Norrlandskusten att vara täckt.
– I det läget finns det tankställen från Umeå ända upp till Luleå.
Med en sådan täckning har han även förhoppningen att bussarna som trafikerar kusten från Umeå i söder till Haparanda i norr ska kunna köras på biogas.
Exakt hur länge det kommer att dröja innan merparten av samhällets fordonsparker körs på biogas går inte att säga, enligt Lars Sandström.
– Målet är att vi ska vara fossilfritt till år 2030, säger han.
Men när biogas nu är så rent, varför tar det sån tid att konvertera?
– Frågar du mig hänger det samman med avsaknaden av politiska beslut och styrmedel. Någon måste peka ut riktningen med hela handen.
Sen är det förstås en ekonomisk fråga.
– Självklart, men det måste finnas en tydlig politisk vilja.
I samband med seminariet på torsdagen visades en av landets tre jordbrukstraktorer som drivs med biogas upp.
– Den har testats ingående och samtliga som provkört och använt den känner ingen skillnad, berättar Hans Arvidsson, representant från Svensk maskinprovning.