Största affären i Norrbottens åkerihistoria

Pengar är inte allt. Så resonerar ATL:s aktieägare och tackar nej till ett bud från Peab-koncernen värt tolv miljoner kronor mer än det ursprungliga från BDX. Därmed fullföljs fusionen mellan ATL och BDX.

Ett lyft för åkeribranschen och länets maskinentreprenörer. Så vill ATL:s styrelseordförande Tony Olofsson se på samgåendet mellan BDX och ATL i Norrbotten.

Ett lyft för åkeribranschen och länets maskinentreprenörer. Så vill ATL:s styrelseordförande Tony Olofsson se på samgåendet mellan BDX och ATL i Norrbotten.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-04-29 06:00
På söndagen blev det definitivt klart.
Fusionen mellan länets två stora inom maskin- och åkeribranschen, BDX och ATL är klar.
På lördagen sa aktieägarna i BDX ja till affären vid sin bolagsstämma och på söndagskvällen kom samma bekräftelse när ATL höll sin ordinarie stämma.
Bjöd mer
Men ett tag fanns det indikationer på att affären kunnat få en annan utgång.
Fem i tolv gav sig byggjätten Peab in i diskussionerna.
Enligt uppgifter gav byggföretaget ett bud till ATL som var 200 kronor bättre per aktie än det BDX utlovat.
Budet motsvarade tolv miljoner kronor mer än det BDX lagt.
Tack, men nej tack, var svaret från ATL:s aktieägare.
- Pengar är inte allt, säger bolagets styrelseordförande Tony Olofsson.
- Vi har gjort bedömningen att sammantaget kommer vi, ATL och BDX tillsammans att bli en stark aktör här i länet, tillägger Olofsson.
Potential
Han konstaterar vidare att det finns en stor utvecklingspotential i ett samgående.
- Vi kommer bland annat att kunna samordna våra gemensamma fordonsresurser på ett sätt som gör oss starka i Norrbotten, hävdar Tony Olofsson.
Han vill varken bekräfta eller dementera Peab:s bud.
- Nej, det här är ju en traditionell affärsuppgörelse. I de fallen kommenterar man inte summor. Jag kan däremot konstatera att Peab kom in sent i bilden och det kan vara en av anledningarna till att det inte blev mer än ett bud från deras sida.
Enligt vad PT erfar innebar emellertid Peab:s intresse att BDX höjde sitt bud jämfört med det som gavs från början.
Enligt styrelseordförande Olofsson kommer samgåendet rent praktiskt, genomföras under maj månad.
Det berör då 1 800 anställda inom transportsektorn i Norrbotten, samt uppemot 1 500 fordon.
Synergieffekter
Det nya bolaget beräknas sysselsätta 175 personer och kommer att ha en årlig omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor.
Genom en sammanslagning hoppas de de båda bolagen även uppnå synergieffekter. Främst på den administrativa sidan. Där kan det också bli tal om uppsägningar.
För några veckor sedan sa såväl Tony Olofsson som hans kollega vid BDX, Anders Ökvist att personalminskningar inte kan uteslutas.
Både Olofsson och Ökvist betonade dock att fokus inte ligger på personalneddragningar utan på fördelarna i en mer långsiktigt offensiv rörelse.
Med helgens stämmobesked kan en av de största affärerna i Norrbottens åkerihistoria sägas vara ett faktum.
Samgåendet ATL - BDX
BDX omsätter 1,7 miljarder kronor. ATL 485 miljoner kronor.

Tillsammans sysselsätter de båda bolagen 1 800 personer med tillsammans cirka 1 500 fordon.

BDX och ATL har sitt ursprung i de gamla lastbilscentralerna som bildades på 1940-talet som en direkt följd av ett påbud från hans Kungliga Majestät.

Då fanns en central på i stort sett varenda större ort.

Med fusionen blir BDX och ATL i princip en enda stor aktör i Norrbotten med uppgift att ta emot ordrar och fördela ut dem till åkarna.

För dotterbolaget GMI spås sammanslagningen innebära utvecklingsmöjligheter på en större marknad.

Konkret innebär affären på 100 miljoner kronor att ATL säljer sitt aktieinnehav till BDX. Därmed försvinner ATL som företag.

Verksamheten kommer efter sammansslagningen att fortsatt bedrivas under varumärket BDX.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om