I slutet av augusti 2012 offentliggjordes att Piteås största idrottssatsning genom tiderna var på gång. Lindbäcksstadion skulle utvecklas för närmare en kvarts miljard. Bakom stod tre tunga affärsmän: Staffan Persson, Hilding Holmqvist och Erik Lindbäck. Bland annat var planen att en två kilometer lång skidtunnel skulle byggas, men också ett hotell på toppen. Drygt ett år senare hade visionen utökats till 450 miljoner kronor. Det hela planerades att vara klart till i slutet av 2017. Det var bolaget Darkathlon som skulle bygga skidtunneln. Erik Lindbäck värvade skidikonen Charlotte Kalla som tioprocentig delägare.
– Jag känner mig stolt över att få vara med och utveckla anläggningen som kommer att få mycket stor betydelse för hela Sverige, sade Charlotte Kalla, som inte kände några tveksamheter kring att bli delägare.
– Skidtunneln blir viktig. Den ger möjlighet att förlänga träningssäsongen på snö och is.
Under våren 2014 kom däcktestföretaget Arctic Falls in i bilden. Tanken var då att öppna delar av den tilltänkta skidtunneln för deras testverksamhet av däck. Tio år senare står det klart att däcktesterna tog över helt och hållet. Den aviserade skidtunneln byggdes aldrig. I stället ersattes den med kylda industribyggnader på 16 000 kvadratmeter där utländska tillverkare kan prova ut sina vinterdäck även sommartid. Nu har Arctic Falls köpt ut Lindbäcks bygg och Charlotte Kalla ur Darkathlon. Bolaget håller just nu på att upplösas i Arctic Falls. PT har sökt en intervju med Charlotte Kalla. Via sin presskontakt skriver hon ett sms:
"När Lindbäcks med Erik i spetsen fick mig och många att se möjligheterna till skidåkning på snö året runt på Vallsberget var det en dröm på väg att bli verklighet! Men oavsett skidåkning året om är Lindbäcksstadion en anläggning som är viktig för oss i förberedelserna året om".
Enligt Erik Lindbäck var det förvånande att intresset varit så stort från utländska däcktillverkare att nyttja hallen vid Lindbäcksstadion.
– Vi har haft planer att kunna åka skidor i anläggningen ute på Lindbäcksstadion men Arctic Falls har haft så bra beläggning att vi aldrig har kunnat komma åt att åka skidor. Då har vi känt att då är det renare om Arctic Falls driver verksamheten.
När projektledaren David Gunnarstedt sommaren 2022 presenterade förslag till utvecklingsplaner för Lindbäcksstadion de kommande fem åren fanns inte någon skidtunnel med i utredningen.
"Efter att ha tittat närmare på investeringar som gjorts i både Torsby och Gällö har vi kommit fram till att en satsning på en skidtunnel med enbart skidåkning som aktivitet inte är ekonomiskt försvarbart. Med en högsäsong på endast tre månader behövs fler aktiviteter under samma tak för att lyckas", skrev han i utredningen.
Erik Lindbäck har länge haft drömmar om en skidtunnel, men efter att Piteå kommun presenterade sin vision för Lindbäcksstadion, där alltså en skidtunnel inte fanns med, pausades planerna.
– Utredningen var det som gjorde att det slocknade. Om kommunen inte tycker det känns rätt. Då är det svårt att driva vidare.
Är det här spiken i kistan för skidtunneln?
– Hoppet är det sista som ger upp för en, men det ligger vilande för närvarande.