Onsdagens stormiga väder gick hårt fram med oräkneliga vindfällda träd som följd. En av de drabbade villaägarna är Lars Wikström på Annelund. Där gårdens rönn har stått gapar det numera tomt, och gräsmattan påminner mer om ett potatisland.
På fredagen fick Lars Wikström hjälp av en bekant med lastbil att frakta det omkullblåsta trädet, som delats i mindre delar, till Bredviksbergets avfallsanläggning. Väl framme fick han en överraskning av det mindre angenäma slaget.
– Vi fick väga in lastbilen och sen ville de ha 2 300 kronor inklusive moms i betalning, berättar han. Eller 850 kronor plus moms per ton avfall.
Lars Vikströms protester att han inte är företagare utan privatperson och därför borde ha rätt att lämna avfallet utan kostnad fick inget gehör.
– Som privatperson kan jag ju inte dra av momsen som en företagare kan, säger Lars Vikström, som tycker det är märkligt att han ska straffas med avgift för sitt val av fraktfordon.
Lastbil kostar
Men det argumentet bet inte. Beskedet från Pirevas personal var att i och med att trädet, som vägde drygt 2 ton, kom med lastbil så skulle avgiften betalas, trots att han inte är företagare.
Lars Wikström undrar å sin sida vad som är mest miljöövänligt.
– Nog måste det vara bättre för miljön att jag kör en gång med lastbil till Bredviksberget än fem–sex svängar med släpvagn, säger han.
Intressekonflikt
Kjell Lundholm, affärsområdeschef för avfall och återvinning vid Pireva, håller med om att det finns en konflikt mellan miljötänk och regelverk när det gäller Lars Wikströms stormfällda rönn. Men han menar samtidigt att reglerna är solklara.
– I renhållningsavgiften som kommunmedborgare betalar ingår att man kostnadsfritt får komma med släpvagnslass, säger han. Lars Wikström kom med en lastbil.
Enligt Lundholm är en anledning till regeln att man ska betala ”kilopris” för avfall som fraktas med lastbil, oavsett man är privatperson eller företagare, att stävja missbruk.
– Annars kan vem som helst komma med lass och hävda att de är privatpersoner. Någonstans måste man dra en gräns för vad privata hushåll får lämna gratis, säger Kjell Lundholm.
Billigare med böter
Lars Vikström hade ingen lust att frakta sitt träd fram och tillbaka, och valde därför att ta kostnaden på 2 300 kronor.
– Fast det skulle förmodligen ha blivit billigare att att tippa trädet i första bästa dike och ta böterna, skojar han.