– Det finns flera olika transportvägar att välja på. Tanken är att de flesta ska gå på E4, men för dem som inte tar sig under Tingsholmsbron måste man hitta andra vägar, då är Hortlax en av dem, säger Martin Lindberg, enhetschef för trafik och projekt på avdelningen fysisk planering, samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vilka andra alternativ skulle det kunna handla om?
– Det beror lite på, men det är det här vi tänker att bolagen själva får redogöra för, säger Martin Lindberg och hänvisar till en presskonferens senare i maj då både Enercon och General Electrics kommer till Piteå för att redogöra för sina vindkraftstransporter och vilka vägar de aviserar att köra på.
– Men det är synd att Trafikverket inte gjort klart trafikplats Hortlax redan nu, då hade detta inte varit något problem. Men jag är glad för att det kommer.
Vad är kommunens roll i detta?
– Vi är egentligen bara en instans och ska ge ett godkännande för att de får köra på våra vägar. Sedan äger Trafikverket sina vägar och de ska också ge ett godkännande. Trafikverket har ett större ansvar då den mesta av trafiken går på deras vägar, vi har ett mindre ansvar, säger Martin Lindberg.
Brith Fäldt (V) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden vill inte gå in på de tekniska detaljerna, men menar att man från politiskt håll är medveten om att transportera till vindkraftsparken kommer innebära stök och påverkan innan man får till en lösning.
– Men det här är en jätteviktig industrisatsning, vi kan inte säga att vi inte kommer att klara av det.