Storkonsumenter av Tex Mex
Från början var det unga storstadsmänniskor som tog till sig taco-trenden. I dag har det blivit synonymt med barnfamiljernas fredagsmys. Men faktum är att svenskarna är storkonsumenter av Tex Mex mat tillsammans med norrmännen.
På den svenska marknaden är det främst Old El Paso och Santa Maria som dominerar. Det senare "smaksättningsföretaget" lanserade Tex Mex-konceptet i Sverige redan 1991.
- Det blev snabbt en stor succé. Då var den svenska marknaden för mexikansk mat ännu ganska liten och svenskarna åt mexikansk mat för cirka 70 miljoner per år. I dag är marknaden värd över 1 miljard, och Santa Maria är den största aktören med en marknadsandel på nära 70 procent, säger Magdalena Färemo på Santa Maria AB.
Äter varje vecka
Hur mycket tacos svenskarna egentligen äter finns inga exakta siffror på.
- Men man kan se en skillnad mellan olika länder. I Sverige och Norge är man storkonsumenter och äter Tex Mex var och varannan vecka. I övriga Norden och Europa äter man mer sällan, även om vi här ser ett ökat intresse, säger Magdalena Färemo.
Varför har då tacos blivit så populärt just här i Sverige? Magdalena Färemo tror att det dels handlar om svenskarnas öppenhet för andra smakkulturer, likaså vår tradition av plockmat och bufféer.
- Tex Mex är lätt att tillaga och lätt att umgås kring. Dessutom är det gott. Det finns alltid något i buffén som alla gillar!
I takt med att svenskarna äter allt mer tacos så utökas också sortimenten i butikshyllorna.
- Ett exempel är fish taco. I Mexiko är tacos på fisk lika vanligt som taco med kött eller kyckling. Det är både gott och nyttigt och finns på menyn på restaurangerna längs den mexikanska kusten och i USA, säger Magdalena Färemo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!