Storaffär inom åkeribranschen

FUSION. Länets två stora åkericentraler BDX och ATL planerar ett samgående. 1 800 anställda inom transportsektorn i Norrbotten berörs.- ATL är i dag marknadsledande i Piteå och Älvsbyn. Med en fusion når vi hela länet, säger Tony Olovsson, styrelseordförande.

Piteå2008-03-18 00:00
PITEÅ (PT)

Det är styrelserna i respektive bolag som förordar sammanslagningen. Formellt beslut tas av aktieägarna. För ATL:s del sker det vid en extra bolagsstämma den 30 mars och för BDX:s ägare den 29 mars.

I dagsläget tyder det mesta på att fusionen förverkligas. Det skulle i sådana fall innebära en av de största affärerna i Norrbottens åkerihistoria.

- Jag har inte fått några signaler om att det skulle finnas något motstånd till affären bland aktieägarna, säger Olovsson.

2,3 miljarder i omsättning

BDX omsätter 1,7 miljarder kronor. ATL 485 miljoner kronor. Tillsammans sysselsätter de båda bolagen 1 800 personer. BDX och ATL har sitt ursprung i de gamla lastbilscentralerna som bildades på 1940-talet som en direkt följd av ett påbud från hans Kungliga Majestät.

Då fanns en central på i stort sett varenda större ort. Fusioneras BDX och ATG innebär det i princip en enda stor aktör i Norrbotten med uppgift att ta emot ordrar och fördela ut dem till åkarna.

- Vi möter allt fler krav på helhetslösningar från kunderna som vi måste klara att hantera. Tillsammans med ATL blir vi mer kompletta och kan hantera mer komplexa uppdrag hos våra kunder bättre. Både kompetensmässigt och rent geografiskt, säger Anders Ökvist, styrelseordförande i BDX.

Rationaliseringar

Genom en sammanslagning hoppas de de båda bolagen uppnå så kallade synergieffekter. Främst på den administrativa sidan. Där kan det också bli tal om uppsägningar.

- Personalminskningar kan inte uteslutas men det är inte säkert att det blir så. Först ska samgåendet klubbas. Därefter kan vi borra ner oss i detaljer, förklarar Olovsson.

Både han och Ökvist betonar dock att fokus inte ligger på personalneddragningar utan på fördelarna i en mer långsiktigt offensiv rörelse.

Styrelserna i BDX och ATL är även övertygade om att en fusion skapar möjlighet till effektivare lösningar på IT-sidan. Likaså vad beträffar marknadsföring och fordonsbeläggning.

- Vi kan rationalisera och få bort mycket av tomkörningen vilket ger stora miljövinster. En effekt som känns extra bra mot bakgrund av den verklighet vi ser i dag och kommer att verka i de kommande åren. Vi kan också fokusera på att skapa mer rationella och kostnadseffektiva erbjudanden och därigenom stärka kundnyttan. För oss som gemensamt bolag innebär det naturligtvis också minskade kostnader och effektivare verksamhet.

Tony Olovsson ser ytterligare fördelar med en sammanslagning.

- För dotterbolaget GMI innebär sammanslagningen en fantastisk utvecklingsmöjlighet på en större marknad.

Konkret innebär det föreslagna samgåendet att ATL:s ägare säljer sitt aktieinnehav till BDX. Därmed försvinner också ATL som företag. Verksamheten kommer efter en fullföljd sammansslagning att fortsatt bedrivas under varumärket BDX.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om