Stora Nolia både tappade och ökade

Mässan Stora Nolia, som avslutades i Piteå i helgen, kan räkna in 90 524 besökare under de nio dagar mässan pågick. En minskning på närmare 9 000 jämfört med när mässan hölls för två år sedan.

Besökssiffrorna för årets Stora Nolia uppgår till 90 524 men enligt arrangörerna visar den preliminära interna statistiken på betydligt fler besök tack vare satsningen på flerdagarsbanden. (Arkivbild)

Besökssiffrorna för årets Stora Nolia uppgår till 90 524 men enligt arrangörerna visar den preliminära interna statistiken på betydligt fler besök tack vare satsningen på flerdagarsbanden. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2018-08-15 11:43

Mer glädjande är dock att årets besökssiffror i Piteå innebär en ökning jämfört med förra året då mässan hölls i Umeå. Där var var besöksantalet 78 821.

Försöket i år att sälja mässband som gav tillträde till mässans alla nio dagar, har enligt arrangörerna fallit väl ut.

– Vår statistik visar att drygt var tredje besökare valt att köpa bandet. Samtidigt är det en pedagogisk utmaning att visa på bandets faktiska effekt på besökssiffrorna. Det vi får räkna är 90 527 besökare till årets mässa. Men vår preliminära, interna statistik, visar att bandet gjort att besökarna gått så många dagar till mässan att den verkliga besökssiffran snarare ligger mellan 100 000–120 000 besökare, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Den officiella mätningen av antalet besökare är gjord av Scandinavian Fair Control och visar alltså på totalt 90 524 besökare till Stora Nolia i Piteå i år.

Stora Nolia hålls vartannat år i Umeå och vartannat i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!