Mer glädjande är dock att årets besökssiffror i Piteå innebär en ökning jämfört med förra året då mässan hölls i Umeå. Där var var besöksantalet 78 821.
Försöket i år att sälja mässband som gav tillträde till mässans alla nio dagar, har enligt arrangörerna fallit väl ut.
– Vår statistik visar att drygt var tredje besökare valt att köpa bandet. Samtidigt är det en pedagogisk utmaning att visa på bandets faktiska effekt på besökssiffrorna. Det vi får räkna är 90 527 besökare till årets mässa. Men vår preliminära, interna statistik, visar att bandet gjort att besökarna gått så många dagar till mässan att den verkliga besökssiffran snarare ligger mellan 100 000–120 000 besökare, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.
Den officiella mätningen av antalet besökare är gjord av Scandinavian Fair Control och visar alltså på totalt 90 524 besökare till Stora Nolia i Piteå i år.
Stora Nolia hålls vartannat år i Umeå och vartannat i Piteå.