Klagomålen på vattenskotrar kommer varje år, men denna försommar har de varit extra många.
– Vi har fått in stora mängder klagomål från människor runt om i länet som är arga och förtvivlade över störningar och fara som vattenskotrarna för med sig på det sätt som de framförs på, uppger Karin Spansk.
Det handlar om buller, avgaser, sönderkörda bottnar och fågelfamiljer som jagas.
– Det är väldigt tråkigt att naturen används som tummelplats och lekstuga på detta sätt och förstör för dem som sköter sig. Vi uppmanar dem som hör av sig att kontakta polisen eller kustbevakningen, beroende på var körningen pågår, säger Spansk.
Länsstyrelsen konstaterar att körning i sjöar och vattendrag kan orsaka skada och störning på människor, djur och natur. Därför är körning med vattenskoter tillåtet endast i allmänna farleder och i vissa områden som länsstyrelsen godkänt i varje kustkommun.
– Det finns flera anledningar till att det är förbjudet att köra vattenskoter utom i allmänna farleder. Det handlar inte bara om störande buller. Risken för olyckor är stor, både fåglar och deras ungar kan dödas, och vattenmiljön kan påverkas negativt, säger Karin Spansk.
Även kustbevakningen har konstaterat att det finns väldigt många vattenskotrar i Piteå.
– Dessutom är många förare unga, sa Henrik Elemalm, befäl på kustbevakningen, i en tidigare intervju.
Sedan 2019 är åldersgränsen för att få köra vattenskoter 15 år. Övervakning av att vattenskotertrafiken sker lagligt sköts av polisen och kustbevakningen, men vattenskoterförordningen krockar med EU-lagstiftningen och EU:s fritidsbåtsdirektiv och krav på fri rörlighet.
Därför har kustbevakningen i samråd med Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten beslutat att tills vidare inte rapportera vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen.
Däremot kan vattenskoterförare, precis som båtförare, bötfällas för fylleri, vårdslöshet och fortkörning.
För några år sedan startades en grundläggande kurs i sjökunskap på vattenskoter. I utbildningen fick ungdomar lära sig att hantera sjölivet.
Vattenskoterolyckor med dödlig utgång sker i genomsnitt en gång om året, enligt statistik från Transportstyrelsen. Antalet rapporterade skador har ökat, men mörkertalet bedöms vara stort eftersom myndigheten bara får rapporter från cirka 20 av landets akutsjukhus.