Bakom arrangemanget stod Piteås lokalavdelning av organisationen Företagarna. Talare var Caroline Trapp, ordförande i intresseföreningen, Magnus Wikman, näringslivsutvecklare och koordinator, Gunnar Lundkvist, teknisk chef Smurfit Kappa, och kommunalrådet Peter Roslund.
Markarbetet är påbörjat. Kommunen har avsatt pengar till anslutningsvägar, vatten, avlopp och ett nytt ridhus.
Nytt bolag
Det är enligt Gunnar Lundkvist steg ett. Till mötet hade han skissat på en tänkbar fortsättning.- I nästa skede bör ett nytt bolag, exempelvis Travbane AB, bildas som blir ägare av själva banan och som ser till att den färdigställs med värme. Det blir steg två.
För att hålla utgifterna nere efterlyste Lundkvist ideella insatser av framtida nyttjare och intressenter.
Kostnaden för enbart den uppvärmda travbanan beräknar han ändå till runt 14 miljoner kronor.
Väntan
Tredje steget blir att bygga stallbacke och ridhus.- När detta är gjort bör en travklubb eller ett bolag sköta driften på uppdrag av Travbane AB.
Än präglas dock projektet av avvaktan från flera håll.
- Vem väntar på vem? En fråga vi bör ställa oss. Det som behövs är initiativ på den lokala fronten, ansåg Trapp.
Folkaktie?
Många var eniga om att travbanan med rakbana och ponnybana måste byggas snarast.- Sedan blir det proppen ur. Därför stöttar vi travsatsningen och vill se den förverkligad så snabbt som möjligt, meddelade Sture Petterson, eldsjäl inom fotbollen.
Diskussionen om en folkaktie eller andra former av finansiering togs också upp på mötet.
- Om jag vill satsa 10 000 kronor, till vem vänder jag mig då? undrade en av deltagarna.
Vill ha kredit
Intresseföreningen är ett alternativ men Trapp och övriga lovade titta på andra lösningar.Projektet med Storälgen utanför Glommerträsk är ett liknande exempel där privatpersoner och företag redan satsat över fyra miljoner i aktiekapital. Pengarna förvaltas tills vidare av en advokatfirma. Blir inte bygget av får intressenterna pengarna tillbaka.
- Jag tycker bankerna kan fixa oss ett kreditiv på 14 miljoner kronor så vi får igång det här, tyckte Kjell Danielsson, upphovsman till hela Pitholmsprojektet.
Gunnar Lundkvist tror också att det stora hindret utgörs av den ännu inte existerande travbanan.
- Vi måste ha någonting konkret att sälja. När vi får det kommer allt det övriga att rulla igång.