Stor efterfrågan i handeln

Piteås fordonshandlare märker en stor efterfrågan på vägregistrerade fyrhjulingar. - Många kör dem till och från jobbet, säger Robert Bjurström, delägare i A-motor.

Vägregistrerade fyrhjulingar är det som efterfrågas mest säger Jan Erstam på Lindbloms. Han anser att de har dålig väghållning och vill i stället slå ett slag för den trehjuliga mc:n.

Vägregistrerade fyrhjulingar är det som efterfrågas mest säger Jan Erstam på Lindbloms. Han anser att de har dålig väghållning och vill i stället slå ett slag för den trehjuliga mc:n.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2008-07-19 06:00
A-motor marknadsförs på internet som en av Norrlands ledande återförsäljare av fyrhjulingar.
- I år har det varit ett rejält uppsving. Hittills har vi sålt 25-30 stora maskiner, säger Robert Bjurström.
Ekonomiskt
transportmedel
Med dagens höga bensinpriser ses fyrhjulingen av många som ett mer ekonomiskt transportmedel, berättar han. Det kan till exempel handla om att ta sig till och från jobbet.
- De flesta i dag vill ha vägregistrerade fyrhjulingar, säger Robert Bjurström.
Det som efterfrågas mest är den mc-registrerade varianten. Den får man köra på vanligt B-körkort. Robert Bjurström ser inte något behov av ett speciellt körkort för fyrhjulingar.
- Duger ett B-körkort för att köra en bil som kan gå 300 km/h så duger det för att köra fyrhjuling, säger han.
Underskattning
Rickard Lindberg, säljare på Traktorcity, är av en annan åsikt. Han tror att många förare skulle behöva större kunskap om fordonet innan de ger sig ut i trafiken.
- Man underskattar fyrhjulingen och har kört för lite. Det är då olyckorna inträffar, säger han.
Ökar mest
Även på Traktorcity är det försäljningen av vägregistrerade fyrhjulingar som ökar mest. De har en strypning på motorn som många väljer att ta bort. Man får då en mycket kraftfullare maskin än vad som egentligen är tänkt och manövreringsförmågan försämras kraftigt.
Inte förvånad
- När du ska tvärstanna och bromsar så kan fyrhjulingen tippa framåt, säger Rickard Lindberg.
Jan Erstam, delägare i Lindbloms, är inte förvånad över att olyckorna med trafikregistrerade fyrhjulingar ökar.
- De är inte gjorda för att gå i trafiken. De har ingen väghållning, säger han. Jan Erstam är positiv till idén med utbildning och ett speciellt körkort för fyrhjulingar:
- Så det inte hinner gå för långt att det blir ett totalförbud.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om