Stöldvåg slår hårt mot skoterägare
Skotertjuvar härjar i länet. Under årets 50 första dagar har 28 snöskotrar stulits - och nu mobiliseras krafttag för att hejda tjuvarnas framfart.
Conny Lindgrens från Bölebyn är en av många som de sistlidna åren drabbats av skotertjuvars fräcka framfart. Nämnda fall blev omskrivet i PT 2006. (Arkivbild).
Foto: Gunnar Westergren
Över hundra snöskotrar har rapporterats stulna i Norrbotten 2009. Av dessa har runt 40 procent återfunnits - medan resten är spårlöst borta.
Mörk utveckling
Utvecklingen 2010 skvallrar om en accelerande stegring i brottskurvan.
28 ekipage har stulits i länet bara under årets 50 första dagar. I den dystra statistiken inkluderas även tio stulna skotersläp.
Därmed har nio fler snöskotrar tillgripits i länet jämfört med antalet stulna personbilar under motsvarande tid.
Norrbotten är skotertjuvarnas favoritlän i landet. Ingen annanstans härjar de så frenetiskt som här.
- Ägarna måste bli betydligt mera noggranna med att låsa och förankra sina maskiner, påminner Karl-Erik Björkén från skoterorganisationen Snofed.
Björkén pekar på frikostiga investeringar för 100 000-150 000 kronor - där ägarna sparar in på ordentliga lås för ett par tusen kronor.
- Det är uppenbart att snålheten bedrar, menar han.
Ligor i farten
Karl-Erik Björkén refererar till uppgifter om specialiserade ligor som rekognoserar i skotertäta områden innan de slår till.
- Med rätt utrustning och med stor förslagenhet genomförs stölderna blixtsnabbt.
Men med ordentliga lås är det möjligt att motverka stöldvågen.
- Skaffa låsanordningar som gör det möjligt att förankra maskinerna i marken och säkra dem med kättingar/rep runt dragkroken. Speciallås på släpen borde också vara obligatorium för alla.
Specialspray
Björkén tipsar även om en speciell sprayfärg - med små, små chip - som med fördel kan sprayas innanför motorhuven. Detta gör det möjligt att spåra en stulen snöskoter med gps.
På tisdagen ventilerades skoterstölder och skyddsåtgärder vid ett kvällsmöte i Piteå där även polisen, larmtjänst, försäkringsbolag, vägverket och svenska stöldskyddsföreningen var närvarande.
FAKTA Efterlysta skotrar
På drygt ett år har över hundra skoterekipage stulits i Norrbotten. Några har återfunnits - men dessa 59 är fortfarande på drift. Här syns vilken månad de stulits, registreringsnummer och fabrikat/modell
Mars 2010:
PRA 752, Arctic Cat Wildcat EFI M
Februari 2010:
XCR 555, Polaris 800 PRO XR
RZE 181, Ski-Doo Summit 800
XOA 141, Ski-Doo GTX 380F
KDT 322, Polaris Indy XLT Touring
PGW 077, Polaris Indy 440 SKS
NYD 798, Artic Cat Super JAG 440
UMY 359, Ski-Doo Renegade 800X RE
Januari 2010:
TKK 520, Lynx Ranger Mountain 800
UMY 551, Lynx 5900 FCE
HOA 784, Polaris Worker 500
XMK 314, Yamaha RS Venture TF
PTS 122, Arctic Cat ZR 700
XEW 741, Arctic Cat F6 Sno Pro
UOX 247, Arctic Cat Pantera 550
WAO 173, Arctic Cat Sabercat 700
December 2009:
TTJ 731, Yamaha RXI R 8ER
TKJ 400, Polaris 500 X
SOJ 694, Arctic Cat ZR 800 EFI SN
November 2009:
HHN 011, Ski-Doo MXZ X 800R PT
HJL 399, Lynx Rave RE 600
GDL 393, Ski-Doo MXZ X 600 RS
LLW 747, Honda TRX500FA
GFD 734, Yamaha YFM450FAVL
RJG 334, Yamaha YFM350FWB 4WU
TKE 919, Polaris 800 RMK V EDGE
Oktober 2009:
ARJ 044, Polaris 550 Sport Tourin
MMT 442, Ski-Doo MX Z 800 X-RS
ALT 655, Kawasaki KLF 300 C
September 2009:
NOM 039, Ski-Doo MXZ 800 X
FHY 560, Polaris XLT RMK
Augusti 2009:
TEU 201, Lynx Rave RE 600 HO
WAH 509, Artic Cat 500 4X4 TRV
Juli 2009:
TMT 652, Polaris 600 RMK
Juni 2009:
GTO 162, BRP Can-Am Outl. 400 EFI
FGZ 621, Arctic Cat 500 4X4
WTO 769, Polaris ATP 500
Maj 2009:
OSF 714, Lynx Rave 800 PT
ANY 122, Polaris Indy 500
TXM 361, Arctic Cat F7 EFI EXT
April 2009:
WHJ 322, Arctic Cat M5
WHR 165, Yamaha YFM660
KJK 846, Yamaha/FX Nytro M-TX ER
TXK 322, Arctic Cat F7 EFI SNO PR
TYS 004, Polaris 800 RMK V EDGE
AEW 561, Ski-Doo Grand Touring 50
Mars 2009:
URU 686, Ski-Doo MXZ X 800 PRO
GCP 571, Arctic Cat 500 4X4
LJB 839, Ski-Doo MX Z 800 X-RS
MPR 309, Yamaha 8Y5 ET 340T
WLL 023, Polaris 900 RMK 151
PJB 983, Polaris Indy XLT
UCR 536, Arctic Cat ZR440 SNO PRO
Februari 2009:
UOS 572, Polaris 800 PRO X2
UTJ 464, Polaris Supersport
WJP 405, Arctic Cat Pantera 550
TGN 343, Polaris 700 SKS
XKX 775, Lynx Rave 440
CGT 741, Yamaha ET-340 8H5
Mars 2010:
PRA 752, Arctic Cat Wildcat EFI M
Februari 2010:
XCR 555, Polaris 800 PRO XR
RZE 181, Ski-Doo Summit 800
XOA 141, Ski-Doo GTX 380F
KDT 322, Polaris Indy XLT Touring
PGW 077, Polaris Indy 440 SKS
NYD 798, Artic Cat Super JAG 440
UMY 359, Ski-Doo Renegade 800X RE
Januari 2010:
TKK 520, Lynx Ranger Mountain 800
UMY 551, Lynx 5900 FCE
HOA 784, Polaris Worker 500
XMK 314, Yamaha RS Venture TF
PTS 122, Arctic Cat ZR 700
XEW 741, Arctic Cat F6 Sno Pro
UOX 247, Arctic Cat Pantera 550
WAO 173, Arctic Cat Sabercat 700
December 2009:
TTJ 731, Yamaha RXI R 8ER
TKJ 400, Polaris 500 X
SOJ 694, Arctic Cat ZR 800 EFI SN
November 2009:
HHN 011, Ski-Doo MXZ X 800R PT
HJL 399, Lynx Rave RE 600
GDL 393, Ski-Doo MXZ X 600 RS
LLW 747, Honda TRX500FA
GFD 734, Yamaha YFM450FAVL
RJG 334, Yamaha YFM350FWB 4WU
TKE 919, Polaris 800 RMK V EDGE
Oktober 2009:
ARJ 044, Polaris 550 Sport Tourin
MMT 442, Ski-Doo MX Z 800 X-RS
ALT 655, Kawasaki KLF 300 C
September 2009:
NOM 039, Ski-Doo MXZ 800 X
FHY 560, Polaris XLT RMK
Augusti 2009:
TEU 201, Lynx Rave RE 600 HO
WAH 509, Artic Cat 500 4X4 TRV
Juli 2009:
TMT 652, Polaris 600 RMK
Juni 2009:
GTO 162, BRP Can-Am Outl. 400 EFI
FGZ 621, Arctic Cat 500 4X4
WTO 769, Polaris ATP 500
Maj 2009:
OSF 714, Lynx Rave 800 PT
ANY 122, Polaris Indy 500
TXM 361, Arctic Cat F7 EFI EXT
April 2009:
WHJ 322, Arctic Cat M5
WHR 165, Yamaha YFM660
KJK 846, Yamaha/FX Nytro M-TX ER
TXK 322, Arctic Cat F7 EFI SNO PR
TYS 004, Polaris 800 RMK V EDGE
AEW 561, Ski-Doo Grand Touring 50
Mars 2009:
URU 686, Ski-Doo MXZ X 800 PRO
GCP 571, Arctic Cat 500 4X4
LJB 839, Ski-Doo MX Z 800 X-RS
MPR 309, Yamaha 8Y5 ET 340T
WLL 023, Polaris 900 RMK 151
PJB 983, Polaris Indy XLT
UCR 536, Arctic Cat ZR440 SNO PRO
Februari 2009:
UOS 572, Polaris 800 PRO X2
UTJ 464, Polaris Supersport
WJP 405, Arctic Cat Pantera 550
TGN 343, Polaris 700 SKS
XKX 775, Lynx Rave 440
CGT 741, Yamaha ET-340 8H5
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!